28 mars 2017

Sossemors återkomst!

Konstigt vad lokaltidningarna kan få för en effekt! Sossemor är här igen.

 När Mitti Vallentuna skrev om partierna på sociala medier nämnde de om det att jag brukade vara lokalpolitisk bloggare. Det tände en liten längtan efter  om att börja igen. Jag vet att det är "gammaldags" att blogga. Jag borde ju twittra och ta snapchats istället. Vem vet, det kanske bli det också. Just nu får jag återta vanan att skriva om det som tynger mitt sossehjärta.

Moderaterna har fattat beslut om att inrätta förste rektorer i Vallentuna. Fem kommunala rektorer och fem rektorer från de fristående skolorna ska  bilda denna skolutvecklingsgrupp. Fem kommunala rektorer blir utanför denna grupp. Fler än så är de inte sammanlagt. Socialdemokraterna deltog inte i beslutet.

Skolutvecklingsarbete är enormt viktigt i ALLA skolor i Vallentuna och i alla andra kommuner likaså. Vallentunas skolresultat har länge legat lägre nivå än förväntat. Att i detta skede dela rektorsgruppen i förste och andre rektorer är mycket olyckligt. Alla rektorer måste ges praktiska och ekonomiska möjligheter att delta i skolutvecklingsarbetet. Jag tror inte en sekund på att vi får bättre måluppfyllelse genom att bygga upp hierarkier av olika slag i skolans värld.

Jag har följt reaktionerna inom lärarkåren efter förstelärarsatsningen och nu i höstas lärarlönelyftssatsningen. Sveriges lärarkår ska ha högre löner. De är värda det. Att dela lärarkåren i tre kategorier har lett till att lärarkåren mår dåligt idag. Jag är faktiskt också besviken på fackföreningarna som inte ha agerat mer kraftfullt att stå emot detta och jobba fram en generell löneökningsram för lärarkåren i sin helhet.

Nu ska Vallentuna gå i spetsen och göra samma misstag med rektorer. Det är inte lätt att rekrytera kompetenta och duktiga rektorer idag. Jag tror att denna försterektorsatsning kommer att öka rörligheten inom rektorsgruppen. Ingen vill bli stämplad som andre rektor. Sossemor yrkar avslag till detta förslag!

Inga kommentarer: