1 oktober 2009

Nu räcker det med besparingar!!!

Jag var på ett skolbesök idag. Jag fick det bekräftad igen att våra skolor har helt fantastisk personal. Jag har ju tappat bort lite av de regelbundna kontakterna med skolpersonal jag hade då när jag satt i barn- och ungdomsnämnden och deltog i förvaltningsråden i egenskap av en kontaktpolitiker. Jag erkänner att det saknar jag mycket.
Jag har ett stort behov av att få se och höra hur det egentligen är ute i verksamheten. Hur har de klarat av majoritetens budgetnerskärningar, hur påverkar den eviga kampen om att klara av budgetkraven på pedagogers och barnens vardag. Det är värre än jag trodde! Och trots att man inte har råd att göra musee-eller teaterbesök, skaffa nytt läromedel och annan utrustning så kämpar personalen för barnens skull. De hittar på nya lokallösningar, håller humoret uppe trots att de får betala till kommunen när de arbetar med barnen vid pedagogiska lunchen, ger barnen verktyg att klara av vuxenlivet och stöttar deras kunskaps- och socialautveckling. Personalen ger ALLT för att barnen skall slippa "lida" på grund av de snåla ekonomiska förutsättningar som råder i kommunen och har rått i åratal, inte bara nu under krisen.

VÅRA BARN OCH PERSONAL ÄR VÄRDA MER!!!

När vaknar den stora mäktiga föräldragruppen och kräver satsningar på skolan??? När inser de att majoriteten kommer inte att göra det. (M) & co har haft chansen under flera mandatperioder att visa hur viktigt det är att inte spara på barnen. De har sagt det, ja säkert hundratals gånger, men de har inte gjort det. Det har alltid varit viktigare att ha skattesats som ligger bland de lägsta i landet än att erbjuda bra inom- och utomhusmiljö för barnen, ge skolorna möjlighet att hänga med i den tekniska utvecklingen, ge kulturbygdens barn möjlighet att ta del utav det rika kulturutbudet som finns i Stockholmsområdet osv.

Jag känner naturligtvis ett stort ansvar att komma med ett seriöst och genomtänkt alternativ till skolpolitik på lokal nivå. Jobbet har påbörjat. Jag utgår från verkligheten.

Inga kommentarer: