14 januari 2012

Jag kände faktiskt stolthet när jag märkte att två av mina gamla elever var röstmottagare i Finlands ambassad idag när jag röstade i presidentvalets första omgång. Lyckokänslan växte ännu större under Kungliga filharmonikernas öppet hus konsert senare på dagen. Otroligt mäktigt spelade de Bolero! Tillbaka till Kap Verde där fisket är en viktig inkomskälla för många. Med små träbåtar åkte de långt ute på Atlanten för att hitta fisk. Turisterna kunde köpa sig en fisketur med moderna båtar och ekolod. Det blåser mycket på Kap Verde. Vågorna är kraftiga och höga men de hindrade inte dem att åka ut. Apropå vinden, jag fick veta att Finland hade gett tre vindkraftverk till Kap Verde som dock inte var i bruk ännu. Många bybor har inte råd att köpa fotogen och mörkret faller redan vid halv sju tiden. Kanske kan de vindkraftverk ge billigare el för flera.


Jag besökte den nya fiskemarknaden dit fiskare kom med dagens fångst. Öbornas matsedel består mycket av fiskerätter. Jag föredrog också fisk men eftersom jag levde i en annan "värld" så kunde jag komplettera min måltid med mycket annat.





Som lärare var det intressant att få besöka en lokal skola där eleverna gick i morgon och eftermiddagsskift. Alldeles för stor del av eleverna hoppar av skolan redan i 12-års åldern. Skolgången är gratis men skoluniformen och skrivmaterialet ska eleverna köpa själva. Med hjälp av frivilliga bidrag kan skolan hjälpa de allra fattigaste att skaffa både uniform och pennor.


En lokal bibliotek, troligen den enda i Sal Rei.



Jungfru Maria hade en central plats uppe i predikstolen i byns kyrka. Jag kan inte neka att jag tyckte om det. Jag har sett många katolska kyrkor där Maria-statyn finns i den mörkaste hörnan.



Visst lever man som turist väldigt privilegierad när man besöker utvecklingsländer. Men på något sätt blev jag djupt påverkad av de kontrasterna och hade faktiskt svårt att hålla tårarna borta. De här människorna kämpar så hårt varje dag.




Min sista bild här nedan blev inte riktigt så bra som jag önskade men ni kan ana hur vackert det var på kvällen med fullmåne.




















Inga kommentarer: