2 november 2013

Vår motion om att använda alla tänkbara, beprövade sätt att bygga hyresrätter i kommunen tas upp på kommunstyrelsen på måndag. I arbetsutskottet röstades det ner. Vi (S) och hipp, hipp, hurra även (FP) röstade för! Jag blev mycket besviken när jag såg den opartiska, sakkunniga tjänsteskrivelsen på några enstaka rad som ett svar på alla våra tre förslag som vi (S) hade skrivit. Det ingår i demokratins regler på kommunalnivå att förslagen från olika partier bereds ordentligt så att kommunfullmäktige med sina 41 folkvalda ska kunna ta ställning i frågan. Alla ska få nödvändig fakta så att man känner sig säker på att ens beslut baseras förutom ideologi även på sakkunskaper t.ex. kostnader, jämförelser med andra kommuner, specifika förutsättningar  och lagar och regler.  Detta ska ske även om vi alla vet att (M) kommer att rösta emot alla politiska försök att aktivt ge möjligheter för olika aktörer att kunna bygga hyresrätter i vår kommun.

Ni ska inte glömma att vårt utgångsläge att erbjuda valfrihet mellan olika boendeformerna är urdåligt. Mindre än 3% av alla bostäder i kommunen är hyresrätter!!! 3%! Det här är MEDVETEN politik av majoriteten. Jag vet inte om det finns någon annan kommun i hela avlånga Sverige som har lyckats åstadkomma det som Vallentuna moderaterna har gjort: det har inte byggts ett endaste hyresrätt på minst 25 år i vår kommun. Jag blir djupt upprörd när Elwe Nilsson i spetsen går i talarstolen och säger att marknaden ska sköta detta. Vi politiker ska inte blanda oss i detta. Jag är vald för att se till att ALLA kommuninvånare får det bra, inte bara dem som har tjocka plånböcker.

Jag står för äkta valfrihet. Jag vill välja hyresrätt om jag så vill och då ska det finnas rimlig chans att göra det. Vi människor prioriterar olika saker under olika perioder i vårt liv. Hyresrätter behövs i så många olika livsfaser. Att ha villa med trädgård har sin period i mångas liv. Men tänk vad lyxigt det vore att bara låsa dörren och resa bort utan att behöva anlita någon som vattnar i trädgården och har koll på huset för övrigt. I flerfamiljshus finns redan viss kontroll eftersom flera delar samma byggnad. Eller slippa skotta snö varje vintermorgon och kunna ringa till hyresvärden när man behöver hjälp med reparationer osv.  Marknaden styrs av vinstmarginaler. Jag styrs ut av mina behov. Jag vill välja! Marknaden ska inte välja för mig! Jag gör det bäst själv!

Inga kommentarer: