10 december 2013
En kort fundering efter förra veckans Pisa resultat (= årskurs 9 elevers studieresultat i matematik, naturvetenskap och läsförståelse jämfört med andra länder). Tror man verkligen att lärarens status och elevers kunskapsnivå höjs med att man kan få lärarlegitimation/behörighet att undervisa och betygssätta utan ämnesstudier? I början av december blev det möjligt att söka legitimering i ämnen som man har undervisat minst 8 år som obehörig lärare. Det är helt tokigt hur hela ambitionen med lärarlegitimationen bortkastas med detta kryphål. Det innebär ju i praktiken att utbildning lönar sig inte. Att ämnesstudier kan inhämtas med att undervisa. Det kommer att ta låååååång tid innan vi ser vändning av studieresultaten i svensk skola!!! Jag ställer igen mig själv en fråga: vill jag att min son får fysikundervisning av en lärare som har undervisat i ett ämne eller vill jag att läraren har ämnesstudier i ämnet? Vad är skolkvalitet för mig? Jag vet vad jag skulle svara!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Ja all forskning visar att nyckeln till ett bra liv är en bra skolgång. Hur länge måste vi upprepa detta?!
Ser fram emot nästa blogginlägg!
Skicka en kommentar