17 februari 2014

Ägardirektiv!

Jag har skrivardag idag. Och i samband med skrivandet så brukar jag rota i mina pappershögar för jag kastar aldrig bort någonting som jag kan behöva senare. Idag hittade jag Boverkets rapport från förra året där de redovisade bl.a. andelen kommuner i Sverige som använder det egna bostadsbolaget till att det byggs det som behövs när marknaden inte tar hänsyn till behoven utan bara ekonomin. Andelen kommuner som alltså ger ägardirektiv till att bygga hyresrätter var nästan 90%. (Jag kontrollerar siffran i morgon). Helt fantastiskt och helt rätt! Så skulle (S) naturligtvis  också göra. Eftersom Össebyhus är ett litet bolag så kan man inte belasta dem hela hyresrättsproduktionen men varje ny hyresrätt är mycket värdefull i vår kommun. Varje arbetande ungdom som slipper flytta från kommunen pga bostadsbristen ger en ekonomisk vinst för kommunen.  Detta är en ideologisk fråga där (S) är beredd att använda alla sätt att få fram valfrihet på boendemarknaden och där (M) litar på att marknaden ska sköta eller låta bli att sköta så som det är idag.

P.S. Vad tycker ni om Sossemors nya bloggdesign? Det är bara (S) rosen som saknas.

P.S. Den rätta siffran är 96% av allmännyttiga bostadsföretag har ett ägardirektiv t.ex för bostadssociala syften och för att främja bostadsförsörjningen generellt.

4 kommentarer:

Jerri Bergström sa...

Den nya designen är bra, men en nyutsprungen ros till är aldrig fel.

Jaana sa...

Tack! Jag väntar tills dottern har plockat den :)

Carina Hååg sa...

Det är jättesnyggt. Rosen vet ju finns men som sagt vill hon ha en plockat att bara lägga in så kan jag bistå:)

Kenneth Bylund sa...

Snygg design och vackra blommor