23 september 2014

Personröster!

Vad vackert det ser ut nu när man har röjt bort vassen vid Vallentunasjön. Jag undrar om någon arrenderar markremsan närmast strandkanten eftersom det finns stängsel. Några djur/ hästar har jag inte sett där under året. Man vill  gärna komma närmare vattnet även vid denna plats nära bron.

Länsstyrelsen har räknat färdigt Vallentunas röster. Jag är riktigt rörd över att ha fått så många personkryssar, flest av alla politiker i Vallentuna. 440 Vallentunabor har gett mig personligen sin röst att förvalta under kommande mandatperiod. Det är både en heder och ett stort ansvar att vara värd dessa röster. Jag ska göra mitt absolut bästa att driva (S) politik utifrån det kommunala handlingsprogrammet som medlemsmötet fastslog i juni.

Jag kan inte låta bli att kommentera situationen på (M) kommunfullmäktigelistan. Kommunalrådet Örjan Lid och Parissa Liljestrand blev båda personkryssade i kommunfullmäktige med bara två rösters skillnad mellan dem. Parissa Liljestrand först.   Det pratas  om att nu måste Örjan Lid lämna kommunalrådsposten till Parissa Liljestrand. Så behöver det inte vara.Vi måste komma ihåg att bara ca 25% av väljare väljer att kryssa någon. 75% accepterar den ordningen partiet har beslutat att namnen ska stå. Inom socialdemokraterna hade inte motsvarande situation gjort någon större skillnad pga att vi har medlemsmötets beslut om vem som är partiets kommunalrådskandidat oavsett kryssen. Naturligtvis  känns det mycket tryggare om första namnet har ett brett stöd bland medlemmar och sympatisörer.  Och visst har medlemmar rätt att ändra sig efter valresultatet och byta den främsta kandidaten. Det var det som hände vid 2006  års val när Örjan Lid tog över även om Sten-Åke Adlivankin fick flest röster. Det som (M) kan glädjas är att partiet har en efterträdare till Örjan Lid oavsett när medlemmarna beslutar sig att ha ett generationsskift.

Inga kommentarer: