11 december 2014

Better Business!

Idag besökte Näringslivsrådet företaget Better Business i Vallentuna. Ett företag som har 20 anställda på kontoret men som ger ett extra jobb som Mystery shoppers åt många många fler. Vi som ingår i näringslivsrådet var alla beredda att sälla upp och ta ett uppdrag för det lät så intressant och roligt.

Hela deras koncept utgår från kundmötet och hur det fungerar. Jag har min egen hypotes som säger att småföretagare och speciellt enmansföretagare är proffs på kundkontakter och service. De är tvungna att vara det för att få kunden att köpa och helst också att återkomma senare igen. I de större företagen där man anställer arbetskraft och där en chef kan ha väldigt många underställda är situationen annan. De anställda har kanske inte alltid samma inställning till kunderna. Där kommer chefens viktiga roll fram som inspiratör, uppföljare och "belönare".

Det där bemötandet är en central fråga även för kommunal verksamhet. Kommuninvånare ska känna sig nöjda efter att ha varit i kontakt med kommunen oavsett vad saken gäller. Det kräver mycket av de anställda. Kommunen har gjort vissa tester och mätningar om kundbemötande och service och det finns utvecklingspotential här också. Då ska vi också komma ihåg att politiken slipper inte heller undan i den här frågan  för det är politiska beslut som ligger t.ex. bakom aktuell bemanning som direkt påverkar kundservicen.


Inga kommentarer: