15 december 2014

Experter?

Jag läste Vallentuna Nya vid frukosten idag och skrattade så gott när jag läste Svein Trytis insändare. Hans tolkning av alliansens "valfrihet" är briljant: elever får nu möjlighet att välja mellan smör och margarin i skolan. Just denna fråga är centerpartiets hjärtefråga samtidigt som elever utsätts för mögel i Ormsta skolan.

Hälsofaror finns så många olika sorter. Kostfrågorna är viktiga men precis som en annan insändarskribent skrev: "Är politikerna kostexperter också?" så känner jag att min uppgift som politiker är att ge uppdrag till tjänstemännen att ta fram en kostpolicy men jag behöver inte vara sakkunnig i alla områden. Det får våra tjänstemän betalt för att producera vettigt beslutsunderlag och förslag. Nu har majoriteten engagerat sig ordentligt i kostfrågan. Inget fel på det. Nu när det fastslås i morgon på kommunfullmäktigemötet så kanske hinner alliansen nu engagera sig på elevernas  och skolpersonalens arbetsmiljö.

 Socialdemokraterna har under flera års tid lyft fram bristen på underhållsplaner av våra fastigheter. Som skattebetalarnas kapitalförvaltare ska politiken se till om att vår gemensam egendom inte förstörs. Jag blir orolig om kommunala skolornas livslängd är ca 40 år och sedan ska de rivas ner efter omfattande fuktskador som orsakar hälsofarligt mögel. Vad håller vi på med? Visst måste byggnaderna klara av mycket längre än så? Och visst gör de också om man har dessa underhållsplaner som minimerar förekomsten av allvarliga fel. Att underhålla kostar men det kostar mångdubbelt mer att inte underhålla. Vi kan inte fortsätta att bygga nya skolor för flera 100-tals miljoner som sedan tilläts förfalla genom åren.

Jag ser framemot ett enigt kommunfullmäktigebeslut i morgon att underhållsplaner ska SNARAST tas fram!

Inga kommentarer: