12 november 2023

Saffran

 Idag på förmiddagen ägnade jag mig helt åt saffransplockning trots nästa veckans två tentan och tuff tentaläsning. Vi åkte till en liten by Fuveau där vi togs emot av Joëlle. Hon odlar lite av varje: jordgubbar, vindruvor, oliver, körsbär, aprikos, saffran och även tryffel! 


Dessa redan "rensade" krokusar var vackra och doftade gott. Dem kanske fungerade som pepp inför självplock.


Det var lite molnigt så krokusarna var inte öppna men det gick naturligtvis att nypa av blomman försiktigt med fingrarna trots vädret. Blomningen varar ungefär tre veckor och då gäller det att jobba flitigt varje dag. Blommorna blommade inte heller tätt ihop utan det kunde vara ganska stora mellanrum mellan blommande krokusar. Det jag försöker säga är  att detta fas fungerade mycket bra som morgongympa.
Varje rad plockades i sin egen korg som markerades med radens nummer. Dessa skulle sedan räknas och föras in i statistiken. 


Vi plockade tre rader och inne i det otroligt vackra huset började vi med att räkna antalet blommor i varje korg. Om jag minns rätt så plockade vi runt 400-500 blommor.

Sedan klippte vi av  pistillerna försiktigt så att bara den mörkorange delen hamnade på tallriken. Detta tog TID.  


Här är det som jag klippte. Det ser väldigt lite ut efter väldigt mycket arbete.


Vi lade solidariskt alla pistillerna i samma hög och vägde dem. 5,65g sammanlagt, låter lovande men...

dem skulle ju torkas i 80 graders ugnsvärme ca 15-20 min och ut kom...


1,00 gram saffran!!!


Titta på detta vackra stenhus som värdparet har renoverat varsamt under 20 års tid. Och trädgården var lika vacker. 


Joëlles hund var adopterad. Den hade haft elaka ägare förut men de nuvarande hade tydligen gett massor av tid och kärlek till den för snällare hund har jag inte sett. ( Tid och kärlek fungerar bra även för människobarn som har fått en tuff start på livet, apropå förebyggande arbete med vilsna barn/ungdomar.)Den var flerspråkig och förstod direkt finska.  


Joëlle serverade saffransbakverk, saffranste och äppelkompott med saffran som mellis. Här kanske finns orsak till att min saffranshög blev inte större. Vilken krydda säger jag! Dyr lyx men nu har jag en  halv gram egenplockad saffran som kan tidigast användas februari/ mars nästa år. 


Inga kommentarer: