24 november 2023

Separationsprocess

Det är tydligt att jag håller på och genomgår en separationsprocess just nu. Jag går runt i stan, tittar och försöker sätta bilder och alla ljud i minnet. Jag kan stanna upp och bara andas in stunden. Vemod blandad med glädjen av att om några veckor kunna åka hem. Dagens kraftiga vindar har fått ner en stor del av löven från träden. Höst? Eller snart advent?     
 

Det kyliga vädret har fått mycket folk att söka sig till kaféerna. Jag hittar en tom plats i min favoritcafé/ konditori och unnar mig vaniljte och Java-bakelse. Det är så gott att det går inte att beskriva.

Utanför caféet på stadshustorget finns en stor plastgran. Jag tror att de granar som finns på olika ställen här är av plast av förklarliga skäl: granar växer inte i denna klimatzon. Ser dock framemot att få köpa en riktig gran inför julfirandet med familjen. 

 

Hur många gånger under denna höst har jag vandrat upp och ner min "hemgata"? Fönstershoppat och fått akta mig både mopedister och minibussar som plötsligt dyker upp. Det är mycket mindre folk på gatorna nu jämfört med augusti-september men jämfört med Vallentuna så finns det liv och rörelse fram till klockan 23. På hemgatan i Vallentuna ser jag grannarna nästa gång på våren när solen lockar folk ut till trädgårdsarbete. 


Inga kommentarer: