2 februari 2010

Birgitta Ohlsson (FP), en ny EU-minister. Hon är emot vårdnadsbidraget och för kvotering av föräldraförsäkringen. Hon har alltså samma inställning till de två jämställdhetsfrågorna som socialdemokraterna. Hon är feminist i ord och handling. Jag önskar henne lycka till med det nya jobbet. Utan att vara någon expert på de borgerliga ministrarna så vågar jag påstå att hon är en som kan fakstiskt åstadkomma något vettigt i regeringen. Hon har visat sig kunna tänka självständigt i vissa kontroversiella frågor och har vågat stå för det också.

Christina Axelsson, riksdagsledamot från Huddinge ärade med sin närvaro vår dörrknackningsrunda ikväll. Hon är duktig! Och hon ställer alltid upp för oss om det behövs.

Vissa saker har jag verkligen förträngt bort i huvudet, märkte jag idag när jag förhörde min son inför fysikprovet. Ohm, ampere, volt, spänning,ström, resistans!

Jag hoppas att vi hinner planera vår matteresa till Leeds imorgon i skolan. I England har skolorna använt active boards (= interaktiva skrivtavlor) som arbetsredskap i olika ämnen under tio års tid redan. I Vallentuna är det på gång på vissa skolor medan andra har inte råd att skaffa dem. Okej det är så att de skolor som har active boards har fått snåla på något annat för att ha råd med att satsa på modern teknik. Orättvist? Javisst! Man kan inte få allt om man är inte beredd att betala. Vallentuna kommuns skolpeng räcker inte till detta och borgerligheten är inte beredd att centralt sasta på likvärdig utrustning i alla kommunala skolor. Jag tycker som en "gammal" lärare att det är oerhört roligt och stimulerande att få lära sig hur man kan använda dessa tavlor i undervisningen.

Inga kommentarer: