11 februari 2010

Sossemor, snuva och kartor!

Sossemor är lite småsnuvig. Inte bra! Jag skall hålla kurs på lördag med Kenneth och Folkets Hus och förkylning passar inte ihop. Orkade inte heller gå på SL:s samrådsmöte om dubbelspår i Lovisedalsskola ikväll. Synd!

Det sägs ju att en bild säger mer än tusen ord. Sant! Kartbilder har blivit enormt viktiga i mitt politiska arbete, helst i färg så ser man lättare alla karttecken. Även om tjänsteskrivelsen skulle vara beskrivande och fyllig så kan det vara svårt att få en klar uppfattning över ett område utan en karta. Jag brukar be om att få en karta för att kunna se "helheten".

Idag fick jag en kopia av en karta över Okvista 4= industriområde med ritade skyddsavstånd till det befintliga industriområdet. Jag hade själv ritat in skyddsavstånd på min gamla karta när detta ärende var uppe för ca ett år sedan. Jag försökte bevisa att på Okvista 4 går inte att bygga bostäder på för skyddsavståndens skull. Men det går att ha handel, "småindustri" där precis som man har planerat sedan tidigare. Efter att ha lagt ner flera miljoner på planeringsarbetet så satte Alliansen stopp för det.

Jag är en samlare. Jag har sparat alla färgglada kartor jag fått under flera års tid. De är inte så många som man skulle kunna tro för kommunen brukar inte ge färgkopier mer än i undantagsfall. Oftast är det svartvita kraftigt förminskade suddiga kartor där man kan med god vilja urskilja det berörda området. Färgkopier kostar mer än de svartvita men att behöva fatta beslut och gissa vad kartbilden föreställer är inte klokt det heller. Det här är en fråga där jag och Örjan tycker likadant, men ingen förändring i sikte.

Inga kommentarer: