15 april 2010

Undersökande och ett kritiskt arbetssätt ger resultat!
Jag ägnade halva dagen på att försöka ta reda på hur många hyresrätter finns det egentligen i Vallentuna kommun. "Läget i länet" är Länstyrelsens årliga redovisning hur bostadssituationen ser ut i Stockholms län. Jag har använt deras siffra på 15% på bostadsbeståndet i min egen argumentation tills min läromästare (=Hasse) ifrågasatte mina siffror med all rätta. Hur vi än räknade ihop de hyresrätter vi känner till så fick vi inte det till 15% (=1600st).
Kommunen använder SCB:s statistik som i sin tur grundar sig i FOB90 (den sista bostads-och befolkningsräkning som gjordes 1990) resten är mer eller mindre uppskattningar som inte grundar sig på fakta. Jag höll på att bli förtvivlad, men via Hyresgästföreningen fick vi till sist en siffra på 302 hyresrätter i Vallentuna. (Kommunen äger bostadsrätter som de i sin tur hyr ut som sociala lägenheter och motsvarande men dessa räknar vi inte med.) 302 hyresrätter motsvarar 2,7% av alla bostäder i kommunen är hyresrätter!!! Valfrihet a la allians!
28 april kl 19.00 i Vallentunasalen i bibliotek ska vi redogöra vad vi tycker om valfriheten i boendet. Alla är välkomna! Vi kör med verklig valfrihet! För unga och för äldre!

Inga kommentarer: