10 juli 2011

Jag och "den sure greven" hade lite olika åsikter om hur vårt projektarbete i trädgården skulle fortsätta idag. Jag behöver inte alltid ha rätt men jag brukar friska upp minnet med hjälp av de böcker vi har skaffat om ämnet innan jag påstår någonting. Efter ett antal timmar kunde vi dock konstatera att det börjar se bra ut. Väldigt mycket arbete återstår och jag får nog försöka slita ensam imorgon för att hinna få färdigt grundarbetet innan stenarna kommer på tisdag.

Som oppositionsråd försöker jag också basera mina påståenden på fakta och vill helst ha ett antal dagar i betänketid om det gäller ett större ärende. Att bli tvingad att fatta ett viktigt beslut vid sittande bord speciellt om jag inte ha fått tillräcklig med underlag eller ingen alls, gör jag bara inte. (Det hindrar inte alltid de andra partiers representanter.) Det irriterar vissa men jag anser att jobbet ska ta seriöst och jag måste kunna motivera mitt och partiets ställningstagande för partivänner och också för väljare. Jag sitter inte i kommunstyrelsen eller på kommunfullmäktige för att jag ska tycka som alla andra eller behaga någon utan jag ska värdera alla förslag i vår ideologiska anda och ännu viktigare är att beslutet följer lagstiftning och andra förordningar. Det är inte lätt eftersom jag saknar juridiska studier och kommunen har inte heller kommunjurist som man skulle kunna rådfråga. Skam för en kommun som Vallentuna snåla på det att inte anställa en jurist. Jo, jag vet, 18.98 i kommunalskatt räcker inte för det. Det finns inte den extra miljonen i kommunens budget som den tjänsten kanske skulle kosta. (M) styrt Vallentuna ska ha LÄGRE kompetensnivå på tjänstemannakåren för att slippa höja skatt.

Inga kommentarer: