27 augusti 2011

Jag delade min dag mellan S-kvinnors loppis och Kårstabyggdens dag. Jag får nog säga att det blev en utmärkt kombination. Det blev inte riktigt så mycket pengar till Majblomman som jag önskade men bättre det än ingenting.




På Kårsta var det full rulle när vi kom dit. Det är någonting speciellt med Kårstabor. Någonting vi tätortsborna har förlorat. Vissa kallar det för Kårsta-andan. Någonting är det. Det är en osynlig styrka bland de som bor där. De håller ihop och de jobbar för bygdens bästa med eller utan pengar. Jag känner igen det från min barndom och från mitt hemland och jag är avundsjuk. Mer sådan känsla lite överallt skulle göra mirakel för hela kommunen.
Peter Kollin, smed i femte generationen, visade sina alster och vi kunde också se honom in action när han tillverkade en ring. Han har sin gårdssmedja i Rolsta och tar emot beställningar utifrån kundens önskemål.
Dessa två otroligt söta kalvar var fortfarande namnlösa. Det fanns små flickor där som kunde förklara för mig ett och annat om dessa kalvar. Så mycket praktisk kunskap de hade redan.


Som ni redan vet så känner jag lite extra för kvinnligt företagande. Bland dagens utställare hittade jag Bodil Eriksson som har en liten inredningsstuga "Eriksville" i Kårsta. Stugan har öppet under sommarmånader på söndagar. En av dessa romantiska lyktor blev min. Men det fanns så mycket mer... Men den här killen imponerade mig mest idag! Niklas har redan under några års tid varit i fågelholksbusiness. Prata om ungt företagsamhet!!!







Inga kommentarer: