10 augusti 2011

Jag tog tid på mig och kämpade med Teknikmarknads förstudie om kommunala solenergiparker idag. Kämpade, för en stor del av texten var tekniska beskrivningar av olika varianter av system med beräkningsmodeller av effektivitet och kostander osv. mycket sådant som jag ärligt sagt orkade inte sätta mig in i. Men visst fanns det ett och annat intressant i sådan omfattande studie. Vi (=KS) beslöt om att bekosta denna studie tillsammans med ett antal andra kommuner. Jag tror att kommunen och även enskilda kommuninvånare har både ekonomiska och miljömässiga fördelar att hämta med att bekanta sig lite närmare med denna förnyelsebar energiform. Jag har själv sagt att jag skulle kunna placera solfångare på min tak om priset är inte alltför högt.

Men som alltid finns det beslut där vi i opposition har inte varit delaktiga. Inte nytt fenomen så att säga men alltid lika intressant att få veta vad har beslutats bakom vår rygg och vad kan vara orsak till det att man inte tog upp det på mötet. Ett exempel om detta var meningen som lyder så här:" Området som Vallentuna valt att titta närmare på för en solcellspark är redan förstörd mark i form av gammal deponi, Högdalatippen." Vallentuna valt att titta på...? Jag kommer ihåg att vägkanter pratades det om som möjliga platser för solceller men att Högdalatippen skulle ha tagits upp kommer jag inte ihåg. Jag medger att jag hann inte kolla det i gamla protokoll heller så visst kan jag komma ihåg fel också.

Högdalatippen? Varför just den? Gissa?

Svaret på förstudien är i alla fall att där finns det plats för 41 st solcellsinstalationer som motsvarar elbehovet för ca. 105 hushåll. Lysande! Vilka bostäder finns eller kommer att finnas närmast till ev. solcellspark på Högdala?

Oavsett detta är jag mycket intresserad av denna energiform och är beredd att rösta för vidarestudier om detta.

Inga kommentarer: