29 november 2012

Jag har varit i kontakt med skolverket. Denna gång gällde det min egen lärarlegitimation. Jag skickade in min ansökan för ett år och nästan fyra månader sedan. Jag fick inga som helst uppgifter/svar om hur långt de har kommit med handläggningen och inte ens uppskattning om hur länge till jag behöver vänta.

Om det skulle bli så att jag är inte behörig i något ut av de ämnen just på det stadiet som jag vill undervisa i så innebär det, att jag har ett eget ansvar att kompetensutveckla mig så, att jag kan få den behörigheten. Ytterst få idag yrkesverksamma lärare som kanske behöver komplettera sina ämnen för att kunna fortsätta undervisa i de ämnen man gör idag och för att kunna betygsätta elever redan i årskurs 6, kan ta 100% tjänstledigt för att kunna göra det. Av ekonomiska skäl! Halv tids tjänstledighet är också mycket. Då finns kvartsfart kvar. Björklund och den här underfinansierade legitimeringsprocessen gör det omöjligt att hinna komplettera fler än ett ämne fram till 2015 då man ska vara legitimerad i de ämnen man undervisar i. Jag t.ex. har redan missat ansökningstiden för vårterminens kurser. Jag har ju inte ens fått veta i vilka ämnen och stadier jag är behörig.

Jag blev förbannad över den här ineffektiva processen. Det innebär skriftliga och muntliga kontakter med skolverkets folk och med facket som har lovat bevaka denna process. Jag är mycket missnöjd!!!

Inga kommentarer: