28 april 2013

Idag var det distriktskongress i Sollentuna. Nytt ledarpar valdes för länets socialdemokrater: Helene Hellmark-Knutsson och Robert Noord.  Inga stora överraskningar på denna kongress utan det mesta var att anpassa länets politik till det som fastlades på den stora partikongressen i Göteborg för några veckor sedan.

Jag har varit på en studieresa i Stuttgart och i Zurich med nordost kommunerna. Inga håltimmar i programmet, vilket kanske förklarar det att jag har inte hunnit skriva något under veckan.
Några bilder från resan:
Stuttgarts nya bibliotek öppnades också i höstas precis som vår bibliotek i Vallentuna. Ljusa färger och ordning och reda. Hittade ingen myshörna där man skulle kunna gömma sig med en god bok. 
Kollade dock om dagstidningsutbudet motsvarar mina förväntningar. Svaret är JA!
Så här ser Stuttgarts nya bibliotek ut utvändigt. En detalj i fasaden var ordet bibliotek på arabiska.  
Precis vid Möringens station fanns ett nybyggt område. Man hade placerat studentbostäderna nära kollektivtrafiken. Det var inget problem alls för tågen var extremt tysta, nästan skrämmande tysta. Inga bommar vid stationer heller. Vårt svenska sätt att tänka på trafiksäkerhet och trygga övergångar fanns inte riktigt på samma sätt. Resultat var olyckor vid korsningar. 
 Både i Stuttgart och Zurich var det självklart att bygga blandat, både hyresrätter och äganderätter. Det var inte alls en politisk fråga på det sättet som det är t.ex. i Vallentuna. Man tog ansvar för alla i planeringen oavsett politisk färg. Tänk att den europeiska bostadsmarknaden kan se ut så olika eller kan det vara så som jag påstår att det är skillnad mellan politiker och politiker? Vissa vill faktiskt göra något också på riktigt!  I Zurich exempelvis handlade en av de heta politiska diskussionerna om hur stor andel av bostäderna ska var kooperativa. Vilken skillnad på tvisteämnen! 
Man ser så mycket mer när man få gå och på vägen till ett av besöksmålen så såg jag denna byggnad som jag ville föreviga. Spännande utformning av fasad och fönstren. Passar dock inte i vår kulturbygd. 
Stuttgarts stad ligger i en dalgång som gör klimatet väldigt varmt på sommaren. De vinodlingar och annan växtlighet som finns på bergssluttningar bidrar till att milda den effekten. Det var just därför förbjudet att bygga ytterligare hus på båda sidorna av dalen. 

Vi tog tåget från Stuttgart till Zurich. Helt fantastiska vyer! 

Det här var tredje besöket för mig i Zurich och jag har tyvärr fortfarande inte någon närmare uppfattning om staden. Vi sprang från ena stället till det andra och den enda "lediga" stunden jag hade var när vi promenerade från middagstället tillbaka till hotellet och då passade jag på att ta denna bild från en av broarna. Ja, allt var dyrt. Så pass mycket hann jag se.
Mitt intresse för sopor och sophantering ... här insamlingsstället av metall i ett bostadsområde i Zurich. Snyggt, rent, enkelt!

Inga kommentarer: