15 april 2013

Jag har gått min grundskole- och gymnasieutbildning i Finland med samma betygssystem som mina föräldrar hade när de gick i skolan (= sifferbetyg från 4 till 10, där 4 är underkänt och 10 det högsta betyget). Det betygssystemet fungerar fortfarande i dagens skola och det finns inte, vad jag vet, några som helst ambitioner att ändra på systemet.

I Sverige har man nyligen introducerat ett nytt betygssystem som stressar ihjäl barn och ungdomar ( och lärare för den delen också). De högsta betygen innebär jämnt resultat från alla delkurser och om du nu råkar ha lite sämre resultat från en delkurs så får du säga adjö till högsta betyget och då gäller inte ens det näst högsta betyget heller nödvändigtvis. Är det rimligt och rättvist? Det finns fortfarande många lärare ute i skolorna som inte har fått någon som helst utbildning i nya betygssystemet eller som skulle behöva mer. Hur rättsäkert är betygssättningen i dag?

Jag är anhängare av kunskapskontroller men än så länge känns inte det nya betygssystemet varken tydlig eller rättvis. I kväll satt min son och repeterade inför historieprovet och dottern som har tenta i morgon. Jag ser deras oro och ångest över kommande provresultat när de egentligen ska läsa för livet. Jag studerar också men helt utan betygshets eller studiepoängsjakt. Och vet ni, jag lär mig i min egen takt och njuter av varje sekund! Det tycker jag att våra barn är också värda att uppleva.

Inga kommentarer: