När moderaterna inte längre har någon egen politik och väljare verkar inse det så vad väljer de för taktik? Jo, de går ut med annonser och flygblad där de påstår att en röst för (S) skulle vara en röst mot utbyggnaden av Roslagsbanan och mot Arlandagrenen. Det är FEL!!! (S) kämpar för Arlandagrenen och vi vill absolut bygga ut Roslagsbanans dubbelspår.
Roslagsbanan är livsviktig för Vallentunas utveckling och ju mer vi bygger desto större tryck det blir att bygga ut Roslagsbanan i rask takt. Vi vill ju inte bygga långt ifrån kollektivtrafiken som (M) vill med Kristinebergsskogen på östra sidan av Arningevägen. Vi värnar om den tätortsnära skogen i södra Vallentuna.
Det är intressant att även skolungdomarna som springer runt med sina frågor på torget att reagerat på (M):s kampanj. De säger precis som vi vuxna att varför säger inte (M) vad de vill göra för något om de får förtroendet att styra istället att sprida lögner om vad som skulle hända om man röstar det och det parti. Lågt, så himla lågt!.
För klarhetens skull:
(S) är för Arlandagrenen.
(S) är för utbyggnaden av Roslagsbanan.
(S) är för förbifart Stockholm.
(S) ändrar INTE fastighetskatten.
(S) stoppar INTE friskolorna men kräver kvalitet (personaltäthet...) och långsiktigt ägande.
(S) ökar beskattningen på dem som tjänar mer än 60 000kr /mån.
(S) har förslag och utvecklingsidéer på alla politikområden så att Sverige blir bättre för ALLA! Det står på vår valmanifest och på vårt lokala handlingsprogram. Vi hinner inte svartmåla motståndaren och hitta på sagor. Vi har ett fantastiskt land och kommun att utveckla.
5 kommentarer:
"Socialdemokraterna vill ha en större genomlysning vad gäller alternativ innan det sker ytterligare en mångmiljardsatsning på Roslagsbanan. Resenärerna skulle behöva en T-bana till Täby i närtid"
Ovanstående citat innebär att Socialdemokraterna kommer att stoppa den pågående utbyggnaden och upphandlingen av nya tåg om dom kommer till makten hösten 2014. Så jag påstår att det är du Sossemor som har fel. Mv Uffe
Socialdemokraterna i Vallentuna är positiva till en utbyggnad av Roslagsbanan till Arlanda - se partiets kommunala handlingsprogram. Tyvärr. Projektet är företags- och samhällsekonomiskt olönsamt enligt SLs beräkningar; få flygresenärer kommer att ta tåget. Miljöhänsyn vid transporter till och från Arlanda kan beaktas genom insättandet av el- och biogasbussar. Byggandet av järnvägen utgör dessutom ett hot mot ett unikt kulturlandskap i Markim enligt bl.a. Vallentunas kulturnämnd. Gårdarna i socknen har undertecknat ett upprop mot projektet vare sig de drabbas av den föreslagna dragningen eller ej. Och att anlägga en smalspårig järnväg till landets huvudflygplats vid sidan av en pendeltågslinje till Stockholm C - man tar sig för pannan.
Socialdemokraterna i Vallentuna är för utbyggnaden av Roslagsbanan till Arlanda. Det är en viktig koppling för fortsatt positiv utveckling av kommunen.
Jag tvivlar inte på att S i Vallentuna vill ha fortsatt utbyggnad av dubbelspår på RB samt en förlängning till Arlanda. Det som bekymrar mig är vad S i Stockholms landsting vill. Det är mycket fokus på tunnelbana hos dem och jag befarar att man kommer frysa dessa projekt, och om man ens i så fall fortsätter med etapp 2, kommer detta ta många år att starta upp igen.
Nya tågsätt hoppas jag att man fortsätter upphandla. Vi är i stort behov av dessa NU. Vagnparken är gammal och trött, och upprustningen är i stort kosmetisk. Maskinellt är det gamla trötta grejer som vinter efter vinter orsakar många störningar inställda tåg. Dessutom kör man så mycket tåg att de alla de vagnar som finns till förfogande rullar i högtrafik. Således blir man ofta tvungen att korta ner 6-vagnarståg till 3-vagnarståg, så resenärer får stå och trängas på vissa avgångar med högt resandetryck, eller så får man ställa in hela, eller delar av avgångar (vissa tåg kan t ex vända tidigare).
Nya tågsätt kräver dessutom ny depå, och jag hoppas verkligen inte att Molnbydepån riskerar att frysa inne.
Centern verkar ha den bästa politiken för Roslagsbanan och kollektivtrafiken i Norrort, så jag försöker berättiga en röst på dem i landstinget, men deras politik i övrigt står jag så långt ifrån som det bara går och jag känner mig tvingad att väga trafik och kollektivtrafik mot anställningstrygghet, bättre sjukvård och villkor för de som jobbar i allmännyttan.
Vad landstingspolitikerna tycker jag dessutom spontant är svårt att veta vad de vill och vad de kan och vill påverka. Få hemsidor ger några klara besked och vad de olika kandidaterna vill och tycker olika om är svårt att få reda på också. Valaffischer längs vägarna visar mest upp en "nuna" och sällan vad de egentligen vill göra och vad de kan påverka. Socialdemokraterna i landstingets politik i trafikfrågor har jag läst mig till i trafiknämndsprotokoll som man (kanske till slut) hittar i en snårskog av sidor på www.sll.se .
Jag är minst sagt kluven hur jag ska lägga min röst på söndag.
Lennart Erixon:
1. majoriteten som är mot utbyggnaden mot arlanda är över 65 och inskränkta bönder.
2. Det gjordes två utredningar. Den första kom fram till att det var lönsamt att bygga spåren. Svedavia blev dock sura eftersom de vill ha kvar arlanda express monopolet. Därför gjorde en ny utredning som utgår från att folk från Täby och Vallentuna skulle ägna 20-40 minuter för att ta sig till stan för att sedan ta Arlanda express. Snacka om att inte ha någon som helst verklighetsförankring!
3. Bussar fungerar bara i dina ålderdomliga beräkningsmodeller, de fungerar inte i verkligheten. Hade du åkt buss i kårsta eller mellan Vallentuna och Upplands väsby skulle du veta detta.
Du skulle också veta att pendeltågen ofta är försenade, till och med mer försenade än Roslagsbanan är.
4. På grund av att Svedavia vill ha sitt arlanda express monopol så är man tvungen att betala extra för att ta pendeltåg till Arlanda.
Skicka en kommentar