25 februari 2015

Destination Vallentuna!

Vilken tur att det finns kommuner som går före, som vågar testa och utveckla nya idéer. I kväll hade vi Anna-Karin Lundström från Destination Sigtunas styrelse och hon berättade om hur marknadsföringsarbetet har gått till i grannkommunen. Sigtuna startade bolaget redan 1992 så de har ett ordentligt försprång. Att bolaget fortfarande finns och har utvecklats är tydligt tecken att idén är livskraftig och ger resultat.

Kommunen tillsammans med det lokala närings- och föreningslivet jobbar tätt ihop för att lyfta fram olika evenemang, besöksställen och upplevelser för att locka besökare till Sigtuna. 800 000 hotellövernattningar årligen i Sigtuna ger en fantastisk bild på vad samarbetet kan ge för effekter. Och tänk på hur många arbetstillfällen eller påverkan på omsättningen i handeln det kan ge.

Vallentuna har sina egna förutsättningar. Det som är vår styrka är de idéerna som kommuninvånare har men som behöver lite PR- arbete för att få fart eller kunna utvecklas vidare. Vår rika natur- och kulturmiljöer är ett stort plus. Socialdemokraterna lämnade en motion om Destination Vallentuna i kommunfullmäktige förra veckan. Jag hoppas att alliansen tar idén på största allvar. Nu har vi möjligheten att hjälpas åt över partigränserna och  skapa arbetstillfällen i kommunen och ta tag i marknadsföringen av Vallentuna.


Inga kommentarer: