5 februari 2015

Företagsklimat!

Idag har jag fått mycket nytt input när det gäller näringslivsfrågor. Svenskt Näringsliv ordnar regelbundet träffar där politiker, tjänstemän och företagare får möjlighet att diskutera om hur  man kan förbättra företagsklimatet ute i kommunerna. Det finns också möjlighet att ge varandra tips och idéer. Jag har nu varit med några gånger men jag får någonting nytt med mig varje gång. Jag kan bara konstatera att Vallentuna ligger långt från vad som skulle kunna göras när det gäller företagarfrågor och förbättringar på företagsklimat. Vi skulle kunna vara mycket företagsvänligare kommun med lite mer aktiva insatser.

Kommunerna har olika syn på möjligheterna att läsa in gymnasiekurser på komvux om man redan har gymnasieutbildning. Problemet är att ungdomarna vet inte alltid vid 15-16 års ålder vad de vill bli när gymnasieprogram ska väljas. Idag är inte yrkesprogrammen högskoleförbererande utan många osäkra ungdomar väljer högskoleförbererande programmen för säkerhets skull. Om man sedan efter avslutad utbildning vill fortsätta på yrkeshögskola och vill studera t.ex till konditor så kommer man inte in om man inte kan komplettera vissa kurser på yrkesvux. Kommunerna är snåla och betalar inte de komvuxkurserna som skulle behövas för att kunna ha de nödvändiga förkunskaperna som yrkeshögskolorna behöver. Ungdomar kan inte förverkliga sina drömmar och arbetsmarknaden får inte den arbetskraften som de efterfrågar. Sorgligt!

Lösningen är att kommunerna budgeterar mer pengar så att man kan byta yrkesbana och kan omskola sig till bristyrken. Eller motiverade ungdomar som har kommit på vad de egentligen vill bli först efter avslutade teoretiska program på gymnasiet får gå på komvux i alla fall och läsa in det som behövs. Målet måste väl vara att alla hittar sin plats i arbetslivet även om vissa går via omvägar.

Nacka kommun säger i princip ja till alla ansökningar av sina egna kommuninvånare när det gäller vuxenutbildningar. Jag anar att Vallentuna har en motsats förhållning. Jag ska ta reda på det.

Inga kommentarer: