3 februari 2015

Kristinebergsskogen!

Kristinebergsskogens översiktliga miljökonsekvensbeskrivning är färdig. Jag prioriterade om på min "att göra-listan" idag och läste igenom den. Vissa frågeställningar blev ju bekräftade även av Swecos konsultfirma som hade tagit fram denna  MKB t.ex. bullerproblematiken.  I och med den planerade byggnationen försvinner skogens tysta "rum" totalt. Den huvudgatan som går igenom hela området blir en bidragande orsak förutom bullret från Arningevägen.  Där envisas ju alliansen att bygga alldeles för nära Arningevägen. Visserligen har de flyttat byggnationen en aning inåt från 40 m till 75 meter från vägen men det långt mindre än vad Trafikverket föreslår.

Flera nya utredningar föreslås. Dagvattnet exempelvis kommer att orsaka bekymmer. Vattnet rinner ju både åt Gävsjön och Angarnsjöängen. Där ser jag en ny orosmoment som jag helst hade velat skippa.

Jag är inte beredd att offra alla de fina hälltallsskogsområden för att få bostäder liknande det ni kan se på  bilden ovan med "grönstruktur" dvs några ynka träd längst en asfalterad väg. Om Kristinebergsskog bebyggs kommer många kvaliteer  i våra befintliga närmiljöer i södra Vallentuna försvinna.  Varför ska vi bygga någonting där när vi redan nu ser bara negativa miljöeffekter av projektet?

Inga kommentarer: