11 oktober 2010

Kommunalrådet Örjan Lid gick ut i valrörelsen med ett budskap om att JM kommer att bygga 80-90 st hyresrätter i Kristinebergsskogen. Han var så glad att detta budskap hann med i valrörelsen. Jag ringde till JM idag och frågade om dessa hyresrätter och bakgrunden till Örjans glädjebesked. JM har inte preciserat antalet hyresrätter över huvud taget. Enligt dem krävs en hög exploateringsgrad för att de ska gå med på det. När jag sedan frågade om de 875st lägenheter räcker så kunde han inte svara på det heller. Hur mycket vill de bygga egentligen? Hur många lägenheter kan majoriteten acceptera för att få ett antal hyresrätter långt borta från kommunal service och kollektivtrafik?
Dessutom har Örjan=kommunen lovat köpa tillbaka en del av JM:S ägda fastighet, vilket också påverkar på något sätt i JM:s beslut om att eventuellt bygga x antal hyresrätter i egen eller utomståendes förvaltning. Inga beslut alltså, inga skriftliga löften, inga avtal... Vad var det egentligen Örjan Lid har lovat till invånare i Vallentuna och på vilka grunder? Allt detta verkade vara ganska öppen fråga för JM.
Och att köpa tillbaks mark, ja till vilket pris? Det lär inte bli billigt, men det kommer vi nog inte att bråka om. Sossemor har så pass mycket "kapitalistiska" drag att jag föredrar att kommunen äger mark, helst mycket. Då är det lättare och enklare att också förverkliga de ambitioner man har på samhällsplaneringsområdet.

Jag är SÅÅÅ tacksam att fått leva ett år till. Politiken bland annat gör livet så mycket intressantare och mer spännande. Majoriteten håller mig sysselsatt hela tiden.

Inga kommentarer: