26 januari 2011

Jag har under januari månad märkt att det är inte alldeles lätt att leva utan schema. Jag är van att strukturera mitt liv utifrån vissa fasta måsten= lektioner. Nu har jag en lista över saker jag borde hinna med att reda ut/göra utöver möten. Jag måste planera in tid för läsandet av kallelser, skrivelser, frågepanelen, studiebesök, möten, andra regelbundna kontakter, planerandet, studier,skrivandet och...I skolan måste man gå och äta vid bestämd tid (kl.11) annars blir man utan mat. I kommunen kan jag plötsligt märka att oj klockan är redan två och jag har inte ätit lunch. Jag får schemalägga mitt arbete precis som jag vore i skolan. Troligen fungerar det inte. Jag vill helst göra färdigt dvs lite montessoripedagogik, låt barnen jobba färdigt, låt inte raster och lektionstid avbryta barnens koncentration och arbetsglädje.

Appropå montessori! Jag undrar om borgerligheten är beredda att göra sin egen "Tibbleaffär" med vår utmärkta montessorienhet i Hjälmsta skolan. Det råder förresten avknoppningsstopp vilket de borde veta. Ska genast titta på barn-och ungdomsnämndens kallelse på kommunens hemsida ifall det var uppe i deras arbetsutskott i tisdags. Sossemor är nyfiken.

Inga kommentarer: