11 april 2011

Borgerligheten visade sin maktfullkomlighet ikväll på kommunfullmäktigemötet. (DEX) lämnade en motion om att ordna en kommunal folkomröstning och att välja representanter i något världsomfattande forum. De borgerliga ledamöterna stoppade motionen redan innan kommunstyrelse har hunnit bereda den. Vi ska inte ta ställning till motionens innehåll innan den är beredd. Jag har personligen svårt att ha någon åsikt om motionens innehåll överhuvudtaget för motionen var väldigt lång och man måste själv läsa den innan man kan bilda en uppfattning om det är "klokt" eller inte.Kommunstyrelsens beredningsplikt kan inte nonchaleras hur som helst. Jag skulle nog testa KF-beslutets laglighet på ett högre instans om jag vore (DEX)- ledamot.

Jag ställde en enkel fråga till Örjan Lid (M) om hur kommunen uppfyller sin del av löneavtalet med lärare när skolorna kunde i 2009 uppvisa ett mycket bra resultat med år 9 elever? Vallentuna klättrade från plats nr 106 till 21 i betygsresultatet. Bättre måluppfyllelse ska ge mer betalt.
Örjan Lid var märkbart irriterad pga min fråga och undrade över vad politiker har med lönesättningen att göra. Det har vi inte heller direkt men indirekt har vi i allra högsta grad! Om budgetramarna inte räcker till att belöna kommunens lärare för det fina resultatet så är det inte tjänstemännens fel utan politikernas. Hans svar att kommunen hade belönat lärarkåren med att ge dem 0,01-0,04% mer än det garanterade löneutfallet!!!
Bra lärare ska ha bra betalt! Det ska löna att satsa på yrket och se till att våra barn uppnår målen med råge. Jag undrar om lärarkåren känner sig motiverad av att ge sitt bästa om det inte syns i lönekuvertet. Det här var en av prioriteringsfrågorna i valet. Vallentunas väljare gav legitimitet till (M)-personalpolitik. De duktigaste lärare tittar inte länge på sådant här personal-och lönepolitik. Jag skulle kalla det för avtalsbrott. Och hela året stoltserade borgerligeheten med de fina skolresultaten och när det blir dags att betala för arbetsinsatsen så gör de inte det. Så dåligt, så dåligt!!!

Inga kommentarer: