3 april 2011

I all tidsbrist får jag försöka hinna med att skriva ett svar till Örjans påståenden i det senaste Vallentuna nya- tidningen. Jag har så mycket annat att göra men...

Jag har försökt bekanta mig med de riksdagsledamotskandidater från SDP, socialdemokrater i Finland, som ställer upp i valet om några veckor. Vi som bor utanför Finlands gränser får förtidsrösta under nästa vecka. Ja, jag vet att det känns lite orättvist att jag får vara med och välja två länders styrande elit. Jag blev en aning förvånad över de kandidater som hör till "min" distrikt. Nästan alla är personer med akademiska examen och de flesta verkar vara övre medelklass. Jag hittade inte riktigt just den "perfekta" personen som jag kan identifiera mig med när det gäller de politiska frågorna.Visst känner jag igen de retoriska slogans som liknar mycket våra sosseslogans här i Sverige, men någonting främmande var det trots allt. Jag har nog bott så pass länge här i Sverige att Sverige och ett svenskt sätt att vara känns mer hemma än dessa herrar och damer från mina hemtrakter.
Man personröstar i Finland. Man skriver numret på den kandidaten på valsedeln som man vill ska representera en i riksdag.

Jag tyckte att kandidaterna hade satsat på väldigt fina kampanjsidor, bloggar där man kan läsa om dem själva, cv, vilka skrivelser/insändare/debattartiklar osv de har skrivit de gångna åren och om motioner om de redan har suttit en period i riksdag. Bara via hemsidan får man faktiskt en bild hurdan kandidaten är. Vissa hade också videosnuttar med budskap. Jag har nu två kvinnor och en man som "tävlar" om min röst. De ska få en avgörande mailfråga. På lördag ska jag till ambassaden och rösta. Jag har alltså lite betänketid kvar.

Inga kommentarer: