6 juni 2011

Centerpartiet gör ett försök att profilera sig på debattsidan i DN igår. Deras ekonomisk-politiska talesperson skriver om avkastning av sparandet som beskattas. Sossemor håller med hennes resonemang att beskattning av avkastning på sparpengar motiverar inte till sparandet. Jag skickade ett litet notis om just detta till vårt nya partiordförande bara ett drygt en månad sedan för jag var själv förbannad på att det vanliga hederliga sparandet missgynnas idag. Jag var så trött på all slags spekulationer oavsett det gäller fonder eller aktier eller annat blandat. Jag har ingen lust eller tid att sitta och jämföra fonder och hålla på att byta hit och dit för att få avkastning. Det måste finnas ett alternativ för de som vill göra annat på sin fritid.

Jag tror inte heller på pensionssparandet, tyvärr. Kvinnor missgynnas i det också för vi lever längre än män och där är det också tusen och en möjligheter att spekulera hur mycket som helst. Bankerna tar sin del av mina sparanden och jag har inte 100%koll på var pengarna placeras egentligen (etiska aspekten). Jag vill välja sparandet där jag kan ta ut pengar när jag vill, hur mycket jag vill och där jag inte straffas att jag lever lite snålare vissa perioder för att kunna unna mig/familj något extra senare. Så tänk, där tycker jag som (C).

Men hennes (C) påstående om att alliansens politik minskar klyftorna genom att fler får ett jobb och en inkomst har visat sig vara fel. Vi har fortfarande över 8% arbetslöshet trots ett antal jobbskatteavdrag och hårdare regler för sjuka och arbetslösa!!! Alliansens jobbpolitik har inte lett någonstans. Totalt misslyckande! Det pågående högkonjunktur ger jobbtillfällen men tyvärr inte alltid passande för de som idag är utan jobb. Där har (S) mycket bättre förslag med t.ex. fler utbildningsplatser och möjligheter att omskola sig till de arbeten som efterfrågas.

Inga kommentarer: