27 juni 2011

Jag kommit hem och har hunnit t.o.m tvätta tvätt men det mesta tid gick dock att läsa igenom de lokala tidningar. Jag är nog lite beroende av dem. Och visst fanns det mycket att läsa speciellt i Vallentuna Nya. En insändare med signatur "Demokratisk" frågar efter oppositionen i denna kommun. Han/hon skriver att "vi har antagligen Sveriges flataste oppositionen" och vill ha konstruktiv och bra debatt. Ja, vad ska man säga? Jag har aldrig skrivit så många insändare under mitt liv än under de senaste 6 månaderna och jag har faktiskt fått dem även publicerade, inte i Mitti Steget utan i Vallentuna Nya. Jag har skrivit direkta uppmaningar, frågor till moderaterna men har inte fått svar (t.ex. om miljöfrågorna) av dem. Det är lite svårt att föra debatt om motparten inte svarar. Det är precis likadant på kommunfullmäktigemötena.

Dessutom ordnar vi regelbundet öppna möten i Vallentunasalen dit alla kommuninvånare är välkomna. Där tar vi upp aktuella frågor som behöver diskuteras och lyftas fram på den politiska dagorningen. Men det verkar som vi har inte nått alla och det ska vi förbättra och göra någonting åt. Jag får nog sova på saken och börja fundera på hur signaturen "Demokratisk" ska bli delaktig i den lokala debatten. Bättre mottagning efter min semestervecka hade jag naturligtvis önskat men konstruktiv kritik tvingar förbättringar.

Inga kommentarer: