24 juni 2011

Glad midsommar!

Min semestervecka börjar glida mot sin slut. Tack till min dotter som hittade mängder av möjliga lägenheter utomlands som man kunde hyra till en rimlig peng. Ett mycket bra alternativ för en fempersoners familj. Jag kan varmt rekommendera. Om man är ute i god tid så kan man även få flygbiljetterna till ett mycket lägre pris än om man lämnar allt till sista stund.

Jag som inte tål sol i större mängder har kunnat se mig runt omkring i stan och idag åkte vi till Monaco som förbereder sig till prinsens bröllop nästa vecka. Vilka fantastiskt vackra och välskötta parker det fanns där! Gåtunlarna under vägarna var också något alldeles extra, speglar på väggarna och inte det minsta tecken på klotter eller smuts någonstans. Men jag har nog fått min dos av glamour för tillfället. Spånade en ljusblå växt som jag bara måste hitta i Sverige. Den verkar tillhöra stammisar bland parkväxter här nere. Mycket vacker!

Att kunna åka för 1 euro inom och även utanför Nice är perfekt. Enhetstaxa á la France! Att ta sig från Nice till Cannes eller till Monaco med ett euro enkelresa kallar jag för kollektivtrafiksatsing på riktigt!

Så i år har jag firat midsommar i landet med honörsorden: liberte, egalite och fraternite. Passar bra för mig.

Inga kommentarer: