18 februari 2012

Sossemor har haft en riktig intressant dag från morgon till kväll. Jag börjar med Vallentuna Ridskolans årsmöte ikväll. Vi har ju fått följa ridskolans turen här under senhösten fram till nu när det väl börjar hända något i kommunledningen. Årsmötet var välgenomtänkt med många medlemmar och ex. en ytterst informativ verksamhetsberättelse som finns även på deras hemsida. Det är verkligen synd om inte alliansen nu tar vara på de engagerade och drivande personer som finns i ridklubbens ledning och ger dem vettiga förutsättningar att utveckla ridverksamhet i Veda. I klarspråk: ge de lokaler som uppfyller dagens krav!!! Om vi ska leva upp till vårt varumärke som hästvänlig/tätaste kommun så krävs det lite aktivitet även bland (M),(C),(FP) och(KD).
Tyvärr blev alla mina bilder dåliga men jag tog med i alla fall en från den uppvisningen som ridskolans elever visade efter årsmötet. Vilken koncentration av de unga ryttare! Det var snyggt. Vilka ryttare och vilka hästar som klarade av både en och flera hästkompisar ridandes bredvid utan att tappa fokuset på det som skulle göras. Duktiga ungdomar!

Hästfolket ställde några frågor till oss politiker som vi svarade under tidspress. Jag hoppas på att jag kunde förmedla det att allt som har med barn och ungdomar att göra ligger nära Sossemors hjärta. Vi ska först och främst se till att de yngsta invånare i vår kommun får de allra bästa förutsättningarna att få en bra start i livet både när det gäller fritid och skola. Jag undrar inte ett dugg på att ordförande i Vallentuna ridklubb var stolt. Det hade hon all anledning att vara!

Jag hoppas verkligen att kunna ha en konstruktiv dialog med föreningslivet i Vallentuna och däribland de ridintresserade.

Före årsmötet hann jag få massor av nyttig information när det gäller ekologiska produkter i en utbildning i COOP:s regi. Jag får kalla mig för en EKO-ambassadör efter dagens övning. Ingemar Hjelm var mycket kunnig i de här frågorna och han gav oss massor av argument varför man ska välja de ekologiska och KRAV-märkta produkterna när vi handlar.

Det har varit en givande dag ska jag säga. Mer sådant!



Inga kommentarer: