7 februari 2012

Vågar nästan inte säga det högt men veckans Mitt i Vallentuna har många läsvärda artiklar.

Har fått veta att några av lärarkollegorna har fått sin legitimation. Hopp om att jag får den också under våren finns alltså. Det var mina partivänner som tog upp funderingen att visst lärarleg. är ett steg åt rätt riktning men den är inte ett bevis på att du är en duktig lärare. Den är ett bevis på att du är behörig att undervisa i vissa ämnen på vissa stadier. Legitimeringen inkluderar inte lärarskickligheten mer än att du har en gång i världen fått lärarexam. Vi vet att det är ingen garanti att man är lämplig som lärare eller har de egenskaper som gör dig till en duktig lärare. Allt ser man inte under de praktikperioder under utbildningen och vissa lärarfärdigheter utvecklas under årens lopp hos de flesta men inte hos alla. Läraryrket passar inte för alla, det är sanningen.

Årets nationella prov för år 9 startades idag med läsförståelseprov i svenska. Läsförståelsen kräver kontinuerlig övning från den stunden eleven lär sig läsa, under hela skoltiden och fortsätter hela livet ut. Man lär sig inte läsförståelse utan att läsa. Det räcker inte att elever läser själva tyst varje morgon 20-30min. Det krävs bl.a. lärarledd diskussion om texten/boken. Det krävs ordförklaringar, synonymer, ... Det krävs mycket jobb både av läraren och eleven. I vårens läsförståelseprov i svenska år 9 ska resultatet av det arbete synas.

Varje år finns det alldeles för många elever som inte får godkänt i nationella prov. Vems "fel" är det? Elevens? Föräldrarnas? Föräldrarnas utbildningsnivå? Andra sociala faktorer? Skolans? Lärarens? Rektorens? Eller politikernas fel? Jag bryr mig egentligen inte om att hitta källan till misslyckanden. Jag kan bara inte acceptera att normalbegåvade elever klarar inte målsättningen i kärnämnet svenska eller matte eller engelska. Målen är inte för högt ställda. Alla krafter ska samordnas så att varendaste en uppnår målen. Och där finns makthavare som skapar förutsättningar att skolorna har möjlighet att lyckas med sitt arbete. Vallentunas allians med moderaterna i spetsen har visat mycket lite intresse att göra något åt de dåliga skolresultaten. Det är sjätte år med de nya moderaterna i makten men i praktiken har det mesta varit samma gamla högerpolitik. Hur länge ska väljare tro på att de kommer att leverera resultat? I alla fall verkar väljarna ha mer tålamod än jag har. Beundansvärt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Varför kommenterar du inte det faktum att chefer byts ut på löpande band i Vallentuna? Nu slutar kommundirektören efter mindre än två år, nästan ny socialchef, annons ute efter fritidschef, nästan ny personalchef, nästan ny ekonomichef, har den nya samhällsbyggnadschefen tillträtt ännu? Hur mycket kostar alla dessa rekryteringar? Vad beror det på att ingen stannar?
Kommunen är ju en "visa" på stan och folk blir varnade att jobba där. Vad gör du som oppositionens främsta företrädare åt saken?
Undrar skattebetalare som tycker att skattepengarna gör mer nytta på annat

Jaana sa...

De ledande kommunala tjänstemän jobbar tätt ihop med alliansen och mest med moderaterna.
Visst är jag bekymrad över att kompetens och erfarenhet försvinner från kommunen.

Jag har tyvärr ingen handlingsplan om hur jag ska hjälpa moderaterna att behålla personal. Det får andra krafter bistå med.