13 februari 2012

Varför känner jag mig lurad???

När jag läser på stukturplanen för Södra Vallentuna/programsamråd för detaljplanen för Kristineberg ser jag ingenting om klimatsmarta byggnader, om hållbara transporter eller om tät bebyggelse så att mer skog kan sparas osv. Man gör avsteg från Boverkets rekommendationer om bullernivåer närmast Arningevägen. Vem ska bo i de flerfamiljshusen som ska vara en bullerskydd mot det villaområdet lägre in i området? Ska de flerfamiljshusen som ligger närmast Arningevägen vara de högt förväntade hyreshusen? Arningevägen kan i framtiden bli en fyrfilig väg med allt det innebär. Den är också transportled för farlig gods. Skogssnuttrarna som finns kvar på planen består av smala skogsremsor som inte uppfyller kravet på en spridningskorridor på 500 meter någonstans. Skolor och förskolor finns inritade men fritidsgårdar saknas det totalt. I ett område med 1900-2225 bostäder behövs det lokaler för ungdomar också. Vi ska lära oss av misstagen i Bällstaberg!

Jag känner mig lurad när inga av våra tidigare synpunkter ha tagits hänsyn till. Det här är ingen plan vi har jobbat fram tillsammans. Detta är en plan borgerligheten eller en liten del av borgerligheten har skissat fram. Färdiga förslag kommer fram som inte gick ändra på tidigare, inte idag och majoritetens intresse att ändra på något i fortsättningen verkar också mindre än minimalt.

Vet ni, alliansen i Vallentuna VILL INTE GÖRA EN MILJÖKONSEKVENSBESKRIVNING heller!!! Menar de på allvar att de största byggplanerna på Vallentunas moderna historia har INGA miljökonsekvenser??? Över 2000 bostäder, hällmarkstallar, Gävsjö, buller, trafiken, luftpartiklar.... De slutar aldrig att förvåna mig. Och jag känner mig så grundlurad! Att jag trodde på deras vackra ord att vi ska TILLSAMMANS arbeta fram en riktig fin plan som alla är nöjda med. Vem är mest nöjd? Gissa!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
En insändare i ämnet kanske?
mvh
Uffe Lindeborg

Jaana sa...

Jadå! Jag blir upprörd när exploateringsgraden verkar vara överordnad alla livskvalitéaspekter. Vi borde bygga ett riktigt praktexempelområde när det gäller hållbarhet. Denna plan uppfyller inte (S)kraven.