19 juni 2012

Det är inte första gången jag skriver om hur viktig roll ordföranden har på ett möte. Ja, egentligen redan då när han sätter ihop dagordningen. Om ordföranden suckar och är allmänt ointresserad om vad mötesdeltagare har att säga påverkar det på hela mötets stämning. Då kan man naturligtvis undra om mötets stämning spelar så himla viktig roll. Jodå! I ett demokrati ska alla ha lika värde och allas åsikter ska ha lika värde, även om man inte delar de värderingarna. Just den biten klarar inte alla av. Inte jag heller alla gånger men jag har medvetet tränat mig själv på att ge utrymme för alla/allas åsikter.

Ett utvecklingsområde som jag och Örjan Lid har gemensamt som mötesordförande är att ordföranden kan egentligen inte ställa sig framför talarkön och ta ordet när man vill, utan ordföranden ska lista ner talarordningen och ställa sig själv också på listan och lydigt vänta på sin tur. Och i slutet sammanfatta mötesdeltagarnas åsikter och sedan fatta beslutet.

Varför skriver jag om detta just idag? På gårdagens kommunstyrelsemötet var vi socialdemokraterna inte nöjda med beslutsunderlaget i ärendet där fritidsförvaltningens lokaler skulle också flyttas till det nya kultur- och bibliotekshuset. Vi är som bekant anhängare av att ha verksamhet i egna lokaler men vi visste inte om hur många arbetsplatser det kommer att finnas i nya biblioteket, vi visste inte heller hur många medarbetare det skulle behöva rymmas där osv. Att fatta beslut bara att någon föreslår det utan att ha fakta fungerar inte i vårt parti. Det orsakade tydligt missnöje bland majoriteten och det tycker jag var opassande.Att hänvisa till tidigare beslut som inte fanns med i beslutsunderlaget var inte ok för oss.

Det var Sossemors hälsning från terminens sista ordinarie kommunstyrelsemöte.

Inga kommentarer: