30 maj 2014

Lrf, Backa gård, Kårsta!

En ytterst viktig del av Vallentuna är dess vackra natur och dess kulturlandskap. Det finns fortfarande "riktiga" bönder med djurhållning och lantbruk i vår kommun. De är inte så många men de finns. Som småföretagare lever de med andra arbetsvillkor än vanliga anställda. Man är sin egen herre men får samtidigt bära hela ansvaret själv med alla risker som det innebär och är tätt bunden till sin arbetsplats.

Jag fick möjlighet att besöka Backa gård i Kårsta i går med andra oppositionspartier. Den lokala Lrf bjöd oss dit. Vi diskuterade bl.a om närproducerad mat och upphandling. (S) har försökt övertyga Vallentuna alliansen om att det inte är lagstridigt att ställa olika sortens krav vid upphandlingar. Tyvärr har alliansens intresse för något annat än lägsta priset varit obefintligt. Det finns exempelvis möjlighet att dela upphandlingar till mindre enheter för att på det sättet ge möjlighet för flera företag även de mindre att få vara med i valet.

Efterfrågan av närproducerad och ekologisk mat ökar. Vi är måna om att de djur som till sist hamnar på vårt matbord har haft det bra och är uppvuxna utan onödiga antibiotikakurer. På Backa gård var det korna som hade valfriheten att vara inne eller ute och de gick själva till mjölkningsstället som var helt automatiserat. Jag erkänner att jag blev mycket förvånad över hur högteknologiskt dagens jordbruk är. Bönderna följer noga  den aktuella forskningen inom sitt område och har höga ambitioner om att leverera det allra bästa för oss konsumenter. De vet också hur kräsna dagens konsumenter kan vara.

Vi (S) vill gärna göra det som kommunen kan och har i sin makt att se till att Vallentuna även i fortsättningen har öppna landskap med glada kossor och andra djur. Och att kommunen kan bjuda närproducerat mat i kommunens verksamheter.

2 kommentarer:

arne andersson sa...

Kul...
Astrid Lindgrens Sverige finns det inte mycket kvar av..

Men det tror alltför många.

LRF själva tror det. Politiken tror det....

De flesta tror attbönder är dumma och outbildade.
Det insåg jag efter ett halvår som bonde.
Helvete, jag har hoppat i galen tunna...

Tur att man numera kan få avreagera sig med en egen blogg. Läsa lusen av idioter....

Jaana sa...

Det finns säkert många som tror att Sveriges vackra odlingslandskap fortsätter att vara vacker utan större ansträngningar. Däremot fick jag en mycket tydlig bild att LRF är medveten om situationen och kanske just därför vill också upplysa politiker om de utmaningar som de möter dagligen.
Bönder har all min respekt för det arbete de lägger ner 7 dagar i veckan året runt. Jag vill att det finns levande landsbygd i Vallentuna även i framtiden. Politiker, jag, ska göra min del av det jobbet.