9 maj 2014

Kristineberg, Leader

Vissa dagar är bara kass. Jag kände det redan på morgonen. Att ha ett extra insatt möte på fredagmorgon pga. att alliansen inte vill  ha Kristineberg skogens exploatering som valfråga igen. Sorry Örjan Lid  men den är valfråga. Att ta anspråk friluftsområden innan man ha byggt färdigt nära kollektivtrafik och centrumnära lägen är en valfråga.

Jag blev också alldeles för känslosam på mötet. När jag tänker på de vita stora lavmattorna och blåbärsrisfälten som kommer att grävas upp för att bereda marken för vägar och bostäder så  kan jag inte kontrollera mina känslor. Svaghet som jag inte ens vill träna bort. Låt den dagen vara långt borta när de första träden fälls i Kristineberg!!!

Leader, landsbygdsutvecklingsprojektet togs också upp idag. Det var naturligtvis positivt att alliansen tog upp frågan så här snabbt efter vårt förslag men även här fick (S)/jag uppleva nederlag. Jag dum trodde att (C) som landsbygdens språkrör skulle ha vågat ställa upp med oss och visa intresse för att få vara med i t.ex. Upplandsbygd. Men nej, efter voteringssiffrorna 4-1 är det bara (S) som fortsätter kampen om att få en del av EU-fonderna till utveckling av Vallentunas landsbygd.

Majoriteten såg bara svårigheter. Tiden skulle inte räcka, det fanns inga resurser att avvara, för lite pengar att dela ut (34 miljarder), osäkerhet om vilka projekt... Alltså ingen vilja.  Ingen skillnad till de gångna 8 åren, precis samma attityd. De hinner och prioriterar andra saker än vad vi i oppositionen gör. De är beredda att köpa konsulter till de projekt som de prioriterar och till de andra finns ingen "ledig" tjänsteman.

Jag deppade några timmar, var arg, besviken, ja förbannad på att alltid få avslag på allt. Sedan beslöt jag att det här leder ju ingenting. Jag sade ju att jag skulle fortsätta kampen och det bör jag då göra. Jag ringde till Jordbruksverket och förklarade min situation till dem och vårt (=S)intresse att trots tidsgränsen och passiv allians få vara med nästa projektperiod 2014-2020.  Och hör och häpna det finns en  chans ifall vi vinner valet. Jag meddelade också Sigtuna att efter hösten historiska valvinst så vill vi delta i projektet.

Så just nu när jag skriver  och lyssnar på killarna som har sin sista träning inför Vallentuna Socialdemokraternas 100 års jubileum i morgon så känns det mycket bättre. Man ska inte ge upp. Det finns hopp, det finns möjligheter.

Välkommen att fira oss i morgon i kulturhusets kulturrum kl. 15.00! Björn von Sydow och Mikael Damberg från riksdagen gästtalar.


Inga kommentarer: