23 maj 2010

Jag har sprungit ut och in idag beroende på hur mycket det har regnat. Min utomhusplanering sprack trots mina upprepade försök att jobba färdigt det jag hade tänkt. SYND! När arbetsveckan väl börjar imorgon blir det inte många stunder ute i trädgården före nästa veckoslut.

Jag var på kommunkonferens i onsdags med mina (S)-kolleger från hela Sverige i Clarionhotellet i Stockholm. Det fanns utställare från många olika organisationer som man kunde bekanta sig lite närmare. Sveriges koloniträdgårdar var en som naturligtvis fick besök av mig. Ni kommer kanske ihåg Karins (S)-motion om att inte glömma bort att reservera nya områden för kolonilotter när kommunen växer och bygger tätäre. Alla kommer inte att ha en egen täppa samtidigt som intresset för ekologisk och närproducerad odling bara ökar. Avslag blev det som vanligt med motivering att frågan ska väckas av de som är intresserade och inte av kommunen. Fel! Aktiva (S)-politiker kan med fördel initiera dessa. Så sker på flera håll i landet och så kommer att ske också i Vallentuna om vi får bestämma.

Jag träffade också en engagerad kvinna från Södertälje som har många års erfarenhet om ensamkommande flyktingbarn. Hon är en kvinna som jag kommer att bjuda hit för att berätta om hennes erfarenheter. Det kan inspirera vallentunabor att öppna sina hem för dessa barn och unga. Idag placeras de barn som kommunen tar emot i andra kommuner t.ex. i Upplands-Väsby. Vallentuna kommun är idealisk när det gäller integrering i svensk samhälle. Vi borde fixa det på hemmaplan.

Inga kommentarer: