22 maj 2010

Jag var på kulturskolans pianofestival idag. Min son spelade Svanungarna av Tjajkowskij och 21 Guns. Jag tyckte han spelade bäst av alla. Jag uppskattar verkligen kulturskolans verksamhet och dess pedagogers engagemang.

Jag önskar att fler barn skulle kunna ta del ut av dess verksamhet. Tyvärr hindrar de höga terminsavgfterna många att ens kunna pröva på en instrument eller spela teater, sjunga eller dansa. Det tar så emot att föräldrarnas ekonomiska situation styr om ett barn kan lära sig spela eller dansa. DET ÄR FEL!!! Inga barn som vill och önskar sig att få lära sig spela ska förhindras till det.Sossemor har ett mål och det är ett mål inte en önskan att alla barn som vill får möjlighet att lära sig spela. Är det slöseri av skattebetalarnas pengar? NEJ! Det är en långsiktig investering i barnen.
Jag är övertygad om att föräldrar föredrar att kulturskolans verksamhet med dess kompetenta pedagoger ska vara en naturlig del av barnens skoldag. Musik är ett utryckssätt precis som språk och bild. Varför måste man betala för att utveckla det utryckssätt?
Halvering av kulturskolans avgifter i etapp 1 med sikte på att helt kunna erbjuda kostnadsfri kulturskola för ALLA barn. Detta är ett av våra (S)-vallöften.

Inga kommentarer: