30 september 2010

"Gröna partier gick framåt i kommunalvalet i Vallentuna" eller något liknande har vi nu fått läsa i MittiSteget de två senaste veckorna. Sant, delvis! Miljöpartiet gick framåt med en tydlig miljöprofil som de har drivit under hela mandatperioden och de har faktiskt aktivt deltagit i "motståndsrörelsen" mot byggnationen i Kristinebergsskogen. Men vad har centern i Vallentuna gjort under de senaste mandatperioder för att tjäna bli kallad för ett "grönt" parti??? Ja, deras partisymbol är grön och de kallar sig för alliansens gröna röst men räcker det att bli kallad för ett grönt parti? Det tycker jag absolut inte!

Socialdemokraterna har vid flera ärenden tagit ställning för de gröna värderingar och fått majoriteten emot sig (inkl. centern). Vi har varit drivande i kampen om Kristineberg och om mindre grönområden nära befintlig byggnation osv. Jag kan inte kalla oss för någonting bara för att jag vet att det är "i mode" och skulle då möjligen gynna oss utan att ha bevis för det och också agera utifrån det. Media behöver inte följa dessa riktlinjer, verkar det som. Jag som trodde att seriös journalistik är undersökande, granskande och objektiv. Vad dum jag är!

Inga kommentarer: