25 februari 2011

I februari 2007 lämnade jag en motion till fullmäktige om ensamkommande asylsökande flyktingbarn med förslag om att "Kommunfullmäktige ger uppdrag till kommunstyrelsen att tillsammans med berörda nämnder och förvaltningar att snarast utreda möjligheterna att ta emot ensamma asylsökande flyktingbarn, och om förutsättningarna finns, att kommunen tecknar avtal med Migrationsverket för att ta emot ensamma asylsökande flyktingbarn". Den motionen är en av de få (S)-motioner som någonsin har blivit bifallen.
Igår gick jag med stort intresse till Åbybergskyrkan för att lyssna på socialförvaltningens och Åbybergskyrkans samarangemang om ämnet "Asyl - de ensamkommande flyktingbarnen, våra möjligheter och vårt ansvar" Lena Rösell var en av talarna. Det fanns ingen tvekan om hennes engagemang för dessa barn och kunskap om dem, speciellt för de som kommer från Somalia. Gunnel Orselius Dahl (FP) och Liv från socialförvaltningen redogjorde sedan hur läget ser ut i Vallentuna. Vi fick höra att det finns 11st ungdomar var av ingen bor i kommunen eller går i kommunens skolor. Under dessa gångna tre åren har inte kommunen kunnat ordna boende för de barn och ungdomar vi har lovat ta emot, utan dessa placeras i kringliggande kommuner. Vi betalar men de finns inte här.Det sades vara svårt att få fram familjehem och någon gruppboendealternativ finns inte heller. Ingen annanstans i länet (eller kanske även i riket)byggs det i den takten vi gör men ingenstans hittar kommunen lämplig boende för dessa ungdomar. Jag flyttade hit för mina barns skull så att de skulle få växa upp i den här vackra kommunen bland svenskar, för språkets och integrationens skull. Och jag måste säga att jag har lyckats. Mina barn har en stark trespråkig identitet och känner sig hemma likaväl här som någon annanstans i världen. Detsamma skulle jag så gärna unna fler barn med utländsk bakgrund.
Jag tror att ett studiebesök i socialdemokratiskt styrd Södertälje kan inspirera majoriteten att hitta lösningar till bostadsproblematiken. Eftersom alliansens intresse att lösa detta är inte så stor så kan jag trösta er att oppositionsrådsgänget från nordost kommuner kommer att göra ett sådant besök senare på våren. Jag kan sedan tipsa majoriteten om möjliga lösningar. "Våra" ensamkommande ska bo här!Det är att ta ansvar och dela den uppgiften med de andra kommunerna.

Inga kommentarer: