21 februari 2011

Vill ni veta de senaste nyheterna? Okej då, jag berättar men hinner bara ta med några stycken för jag ska även hinna skriva replik till Jerry Gabrielsson i Vallentuna nya tidningen ikväll.

Vi tar först de goda nyheterna: Vallentuna sossar fick två ombud till extrakongressen. Ing-Marie vårt ordförande och Kajsa vårt SSU-ordförande ska vara med och välja en ny partiordförande i slutet av nästa månad. Det är faktiskt andra gången Vallentuna fick två platser i kongressen och det är väldigt bra av en sossegäng i vår storlek. Det klarar inte många andra större arbetarekommuner faktiskt.

Sedan kommer de mindre goda nyheterna:
Vallentuna civilförsvarsförening fick inte det pengabelopp de äskade (90400kr)från majoriteten för de tyckte att 80000kr räcker till att utbilda fler frivilliga jämfört med förra året. Snålt!

Det blir ingen webbsändning av kommunfullmäktigemötena har majoriteten bestämt ikväll i kommunstyrelsen och föreslår kommunfullmäktige att göra detsamma. Så ni får inte ökad insyn i det politiska livet i Vallentuna kommun.Jag lovar att det skulle ha varit skojjigt att titta på vad vi håller på med egentligen på de mötena. (M)&co vill utreda detta i samband med nya biblioteksbyggnationen ska jag säga i sanningens namn. Liknande svar fick jag när frågan ställdes tidigare. Då sade de att frågan ska utredas i samband med Vallentuna direkt-projektet för några år sedan. Något svar kom aldrig. Vi föreslog att vi kunde ha en testperiod fram tills biblioteket blir färdig och kan då ta lärdom av de erfarenheterna så att vi får toppgrejer och toppresultat i det nya kultur- och bibliotekshuset.

Jag ville ha en extra punkt på dagordningen på kvällens kommunstyrelsemötet för att kunna ta upp frågan om att bygga en cykelväg längst Bällstabergsvägen som kommunfullmäktige har faktiskt beslutat om att göra och som inte ha gjorts trots att beslutet togs redan 2008. Den frågan ville inte majoritet ta direkt på kommunstyrelsen ikväll. Vad kan vara känsligt med detta? Vill inte kommunalrådet att bl.a. kommande Kristinebergsbor kan cykla och gå säkert längst Bällstalundsvägen?

Nej klockan går... Jag får fortsätta imorgon. Förresten samlas sossarnas miljöutskott imorgon! Extra spännande!

Inga kommentarer: