6 mars 2011

Kontroversiellt eller inte så håller jag 100% med Pierre Schori i DN:s debattdel, speciellt det han skrev om Afganistan. Enligt Schori "är det obegripligt och huvudlöst att dagens socialdemokrati frivilligt har valt att sända våra soldater till krig under Nato-flagg och amerikanskt befäl i stället för till fredbevarande insatser under FN:s blåa fana." Sossemor är ingen utrikesexpert men man behöver inte heller vara det när vi ser på situationen i Afganistan efter många års krigande med hjälp av utländska soldater. "Ett folks befrielse måste vara deras eget verk." hade Palme sagt enligt Schori. Klokt, mycket klokt!!!
Socialdemokraternas jobbkongress röstade 2009 om svenska truppernas närvaro i Afganistan. Jag var ombud då och fick Stockholms läns delegationens "lov" att lägga ner min röst medan de andra röstade för fortsatt truppnärvaro under USA:s ledning. Jag handlade enligt mitt samvete och det känns bra att kunna läsa Schoris debattartikel och kunna konstatera att jag gjorde kanske inte så tokigt. Naturligtvis ska svenskar fortsätta med bistånd och annat humanitärt hjälp där. Sverige ska akta sig för att förlora sitt internationellt goda rykte om att vara ett alliansfritt land som kan förmedla fred i ytterst svåra situationer.Man kan inte få båda parternas respekt om man strax innan har stridit på den ena sidan mot den andra.I huvudtaget är det tveksamt om man kan skapa långvarigt fred med hjälp av våld och förstörelse. Hur skulle jag reagera i det läget afganerna befinner sig idag?

Inga kommentarer: