24 november 2011

Kommunalrådet tycker om att ge tips om omformuleringar i tjänsteskrivelser. Visst kan man ha olika åsikter om hur och vad det ska stå i tjänsteskrivelser men jag har fått lära mig att DET ÄR INTE POLITIKERNAS SAK att börja skriva om dem. Idag skickades en längre plan tillbaka till en nämnd för "omarbetning". Egentligen borde den tjänstemannaorganisationen kunna stoppa skrivelser som inte uppfyller de formella krav eller på något annat sätt behöver omarbetning innan de kommer till politisk handling. Det verkar inte finnas någon som känner sig kallad för den uppgifter i vår organisation.

Jag fick också min känga när jag ställde frågor om den senaste ekonomiska rapporten. Jag undrade bl.a varför det finns överskott på pengar för arbetsmarknadsinsatser samtidigt som jag får telefonsamtal från personer som önskar sig ingenting mer än att få gå en kortare utbildning för att få jobb. Orsak till överskotten är "allmän återhållsamhet". Jag skulle vilja svära!!! Arbetslinje??? Jag äcklas av den här sortens falskt spel. Kommunalrådet svarade på att detta är bara information. Jag har rätt att ställa frågor och även om han uppfattar mina frågor som politiska (hans utryck) så har jag mitt ansvar att ta reda på vad jag fattar för beslut. Visst är mina frågor politiska. Det är därför jag sitter där!

Ni kamrater och ni (M)anhängare som läser detta, en stor nyhet: jurist ska anställas!!! Vår motion om kommunjurist blev avslaget för några år sedan men hups nu blir det ändå så som vi krävde. Sossar är inte dumma, det måste även (M) hålla med om. Men juristen ska placeras under samhällsbyggnadsförvaltning men vid behov hjälper den personen med andra frågor också. Jurist är en efterlängtad kompetens men jag borde ha förstått att Lid i kombination med byggintresse vill främst ha jurist med den fördjupningen vad annars? Sossemor hade tänkt sig en jurist som är expert på avtal och upphandling. Jag känner att det är där vi kan ekonomiskt vinna med att ha en egen kompetens.

Sossemor väntar på helgen. På lördag är det julmarknad i Sverigefinska skolan. Jag frågade hemma om någon ville följa med mig dit. Ingen ville för jag stannar och pratar med varje person jag träffar, sade de och det tycker mina barn var tråkigt. Ja, att prata, det är roligt!

Inga kommentarer: