10 november 2011

Sossemor är tillbaka från SKL:s kongress i Norrköping. Hela Sveriges politiska "elit" samlades på Louis de Geers konsert och kongresscenter. Representanter från kommuner och landsting fick debattera om inlämnade motioner och enas om Sveriges kommuner och landstings inriktningsdokument för de kommande åren. Allt gick så lungt till jämfört med (S) kongresser där det det i mellan åt kan bli väldigt dramatiskt och känslofyllt. Här var den osynliga ledstjärnan "samförstånd" som präglade hela kongressen. I tisdags hade alla partier sina egna partigruppsmöten. Carin Jämtin, Tommy Waidelich och Håkan Juholt hälsade på oss under kvällen. (S) gruppen organiserade allt det praktiska med behandlingen av motioner osv mycket strukturerad. Passar bra med mig!

Före middagen var vi på Arbetets museum. Rullbandet med design och varor från olika årtionden rullade runt och fick många att ropa "Oj det där kommer jag ihåg" eller " En sådan hade jag när jag var liten." De varorna och förpackningarna väckte starka känslor även hos mig trots jag inte har min tidiga historia härifrån.

Det fanns en vägg med massor av luckor där man fick gissa hur många av de bekanta företag är svenska företag egentligen. Jag började bli lite förtvivlad när jag insåg att allra flesta "svenska" företag ägs av utländska bolag/bolag som är registrerade utomlands, t.ex. IKEA.

Jag ställde faktiskt samma fråga till en säljare i Cervera butiken i Norrköping och även den ägs av nederländskt företag, precis som ICA. OBS! COOP är helsvenskt!!!

Ovanstående text fanns också på museet. Den allra första meningen tilltalar mig i det djupaste vrån i mitt hjärta. Varje arbetare, varje löneanställd person borde alltid komma ihåg de orden. Varje arbetstagare är viktig, varje arbetsuppgift är viktig. Arbetsgivaren är ingen arbetsgivare utan oss. De kan inte heller kamma hem överskotten eller vinsterna i fickan utan hjälp av oss. Det värdet ska båda parterna komma ihåg nu när nya löneförhandlingar startar under hösten. Vår arbetsinsats har ett värde! För oss själva men också för arbetsgivaren.


Det blir alldeles för långa stunder sittandes på kongresser. En kortare tépaus hade jag och kunde beundra detta vy från kongresscenter. Norrköping var en vacker stad. Många gamla byggnader, vatten, spårvagn, små butiker... Värt att besöka!

Vice statsminister Björklund höll ett tal som innehöll faktiskt även vettiga saker som t.ex. när han påpekade att varje dag går 600 000 invandrare till jobbet och bidrar till samhällsutvecklingen. Han tog också upp lärarens kompensatoriska roll i skolan. Läraren som ska vara den som uppmuntrar, stöttar eleven att prestera lite till och lite till är viktig speciellt för de elever som inte har föräldrar som orkar, hinner, kan ha den rollen. "Klassresan börjar i klassrummet." sade han och tog sig själv som ett exempel. I bilden delar han ut diplomen till Nackas kommunalråd. SKL valde Nacka som årets tillväxtkommun 2011.

Det blev lite långt mellan måltiderna men som tröst var maten väldigt gott. Här kommer efterrätten. Det var faktiskt lite Nobel-stämning över det hela.


Innan jag tog tåget hem hann jag gå runt i stan i lugn och ro och hamnade på Norrköpings konstmseum. Gratis entre i denna sossestyrd kommun! Det finns väl lite frågetecken kring en Carl Larssonmålning som har hamnat på Bukowskis auktionsmarknad precis i dagarna. Den målningen stals från Norrköpings konstmuseum för 20 år sedan. Denna mästerverk av Larsson fanns dock kvar att beundra.


Välorganiserad kongress men skönt att vara hemma igen.














Inga kommentarer: