1 augusti 2012

Några Bilder till från Seurasaari. Det är någonting med dessa små stugor som gör att man bara älskar dem. De är som ur någon saga.
Inte riktigt någon sedumtak men än dock en isolering och dagvattensamlare.
Jag hade en intressant diskussion om beskattning av företagare med min bror. Visserligen finns det skillnader i reglerna i Finland och Sverige (och jag kan inte ämnet) men broder min kunde faktiskt ge nya infallsvinklar på när det gäller synsättet att beskatta vinsten. De allra flesta företag är små eller mellanstora. Min bror räknade snabbt på hur många lediga dagar och semesterdagar vanliga anställda har fler än de allra flesta småföretagare som måste ha öppet på helgerna och inte har råd att anställa en extra anställd som skulle möjliggöra ledighet i större utsträckning. Om jag kommer ihåg rätt så kom han fram till 80 dagar i hans fall. Alltså han jobbar årligen 80 dagar mer än en anställd med kollektivavtalsmässiga ledigheter (= veckoarbetstid+ semester). Det här är vardag för många småföretagare. Dagens småföretagare är värda all respekt och beundran att de orkar. Jag känner stark för att göra det kommunen kan att underlätta småföretagandet i vår kommun. 

Den här lila lampan får symbolisera småföretagandet: den mångfalden av företag som finns bidrar till den ekonomiska tillväxten och därmed till utvecklandet av välfärden, speciellt de företag som behåller sin tillverkning och arbetsplatserna på hemmaplan och ärligt betalar sin skatt i Sverige.
Dessa lustiga kossor är egentligen vattenkannor. 
Återvinning finns även i möbelbranchen så som den här byrån. Brodern hade flera rustika möbler ( se även nedan) som var tillverkade av återvunnet material. De är vackra på sitt sätt.
Fler vackra saker finns på www.kodintyyli.com!

Inga kommentarer: