3 september 2012

Jag medger mina språkliga brister när mina ord inte räcker till att beskriva den känslan jag kan få på möten där den politiska ideologiska kampen går över det som egentligen vore det bästa för kommuninvånare enligt mitt tycke. Den känslan är så förbryllande och förargande så jag kan gå upp i varv flera timmar efter ett sådant möte.

Idag var det dags igen för ett sådant möte, kommunstyrelsemötet. Och här kommer ett exempel:
(S) hade skrivit en motion om att Hälsans stig ska initieras i kommunen. Enligt tjänsteunderlaget kostar  en 4km:s stig ca 50 000kr. Inga stora pengar alltså utan man kan nyttja redan befintliga vägar men ska ser till att det finns skyltar, bänkar och bra belysning. Ing-Marie (vår ordförande) skrev den här motionen när hon fick veta att ohälsan i vår kommun ökar och kommunen kan med små medel vara med att förebygga ohälsan, speciellt för att minska hjärt-och kärlsjukdomar. Av tjänsteskrivelsen kan man läsa att förvaltningen ser positivt på förslaget men borgerligheten kan tyvärr inte avsätta dessa 50000kr för ett förebyggande arbete!!! Då undrar jag naturligtvis hur tänker dem? Vad kommer det att kosta att låta bli att ordna en Hälsans stig? Läkare ordinerar motion/rörelse i många fall. Över 100 kommuner i landet har satsat på detta. Alliansen i Vallentuna vill inte!

Ett annat exempel är borgerlighetens avslag på fritidsnämndens äskande om medel för konstgräsplan i Össeby och i Vallentuna IP. Vi/(S) sade ok för Össeby men föredrar att satsa på konstgräsplan i Bällstaberg och låter Vallentuna IP står på väntelista än så länge. Borgerligheten grundar sitt nej till det faktum att pengabegäran kom för sent i budgetprocessen. Vi alla visste om detta innan kommunfullmäktige beslöt om budgeten för två veckor sedan. Ingen omöjlighet att t.ex. ta en del av de försäkringspremiepengarna som kommunen får vid årsskiftet att på det sättet finansiera konstgräsplanerna. Så gjorde vi! Nu är det Karbys tur! Det tycker inte Alliansen.

Det sägs ju att kunskap är makt. Det stämmer! Och då utesluter majoriteten oss från vissa seminarier/utbildningar som de ordnar bara för alliansens ledamöter. Är det inte barnsligt? Det mest konstruktiva är, att alla intresserade får samma kunskapsgrund och vad man sedan gör med den kunskapen politiskt får man kura i sin enskildhet senare. Jag har så svårt att förstå hur moderaterna egentligen tänker. Vad kommer de att vinna med att utesluta Vallentunas näst största parti från upphandlings- och IT-seminarierna???

Inga kommentarer: