1 oktober 2013

Ur gårdagens kommunfullmäktigemötet var den största besvikelsen för mig personligen alliansens besvarande svar på min motion om att arbeta fram riktlinjer för fördelning av driftansvariga för nya förskolor. Det betyder att alliansen tycker att det sköts helt ok idag men att revidering av riktlinjer behövs. Låter rimligt! Problemet är att det finns INGA riktlinjer som man kan revidera.

Alltså när kommunen bygger nya förskolor så finns det en rutin som innebär att förskolor som finns i närheten av en kommunal skola drivs av kommunen och förskolor som inte finns i närheten av kommunal skola erbjuds till en annan intressent att driva. Den blir då enskilt driven förskola. Egentligen är även denna rutin lite feltänkt. Varför klarar de fristående förskolorna driva sin verksamhet även om de olika förskolorna ligger längre bort från varandra men kommunen inte skulle klara av det? Det gjorde ju kommunen innan majoriteten fick sin avknoppningsera i början av 2000-talet.

De dokument som jag har fått av kommunens tjänstemän och hittat själv bland gamla protokoll är följande:

1) Från 2002 Policy och regler i samband med etablering av friskolor i Vallentuna.
Just det... det låter som det skulle vara det dokument jag är ute efter men nej där står det inte ett ord om vilka faktorer ska spela in när flera fristående intressenter vill driva en nybyggd förskola. Hur man väljer bland dem som vill göra det lämnas till tjänstemän att fundera. Sedan kommer de till nämnden som fattar det formella beslutet.

Jag hittade ett exempel på hur valet av driftansvarig av Bällstalund gick till 2006. Där var det två faktorer som tjänstemännens förslag vilade på: det fanns redan en förskola med samma ägare i närheten och att de då hade lägst antal barn av de fyra som hade lämnat intresseanmälan. Var det verkligen de två viktigaste faktorerna enligt politiken?  Jag ifrågasätter inte det beslutet idag. Jag är ute efter kriterier, riktlinjer, faktorer som politiken har beslutat om och som de intresserade får veta innan beslutet tas. Öppen process så att alla vet i förväg det. Risk för spekulationer varför fick de och inte vi efteråt finns då inte.

Jag vill också lägga ribban på faktorer lite högre än på storleken av dem som redan finns i kommunen.
Man får ju en bild vad föräldrarna efterfrågar när de ställer sina barn i kö. Kommunen får också i vissa fall veta hur fristående förskolorna sköter sig, kvalitetsredovisningar, verksamhetsberättelserna, nöjd-kund resultat, finns det klagomål, antal pedagogiskt utbildade personer i verksamheten, kollektivavtal = hur de värdesätter sin personal osv. Kommunen kan då erbjuda det som marknaden efterfrågar och som uppfyller kommunens kriterier.

Jag fick också "Upprättande och övertagande av nyttjanderättsavtal gällande lokaler för förskole- och skolverksamheter" från 2004. I det dokumentet finns det bl.a. principen om att förskolorna nära kommunal skola ska vara kommunala förskolor och i annat fall enskild anordnare.

Tredje dokumentet som har med ärendet att göra är "Villkor för godkännande av enskild huvudman att bedriva förskola, fritidshem eller annan pedagogisk omsorg i Vallentuna kommun". Det är det dokument som jag är mest nöjd med men inte heller den har direkt med driftansvar av nya förskolor att göra.

Slutsatsen är att det saknas riktlinjer för val av driftansvarig när det gäller nybyggda förskolor. (S) har nu lyft fram problematiken och jag hoppas på att alliansen sätter fart på detta arbete trots det svala bemötandet i går på kommunfullmäktige.  

Inga kommentarer: