22 oktober 2023

Gott och blandat

Vissa dagar blir inte som man hade önskat eller planerat. I går blev mina studiepass bara en bråkdel av det som hade behövts. Jag gick inte ens ut vilket händer sällan. Jag behöver mina promenader och dagsljus för att må bra. Igår var ett undantag. Då blev det en stund på soffan och stirrande på taket i stället. Fundera och låta tankarna ta sin tid, det har jag lärt mig.  

Idag tog jag igen det förlorade från igår och simmade mina 50 minuter bland andra ivriga badgäster. Beundrade samtidigt konstsimsgruppens träning och försökte väja mig från vissa manliga simmare som behöver dubbelt så mycket plats som alla andra, helst i mitten av banan. Det kändes trots allt mycket bättre efteråt och köpte också en ugnsvarma baguette på hemvägen. Flitigt jobbande och på eftermiddagen valde jag en finsk film Les feuilles mortes av Kaurismäki på bion. Det kom många fler biobesökare för att titta på denna finska film än vad det kommer svenskar som tittar på franska filmer i Stockholm. Filmen var inte dubbad utan det fanns en textremsa på franska. Det var inte mycket att läsa eftersom skådespelare hade knappt några repliker.  Jag skulle kunna ha en roll i hans nästa film. Jag tycker om att spela och har urdåligt minne. Dagsaktuella världshändelser löpte i bakgrunden samtidigt som filmen spelades i en 50-talsmiljö med all rekvisita osv. det var konstigt men förklarar fransmännens förkärlek till Kaurismäkis filmer för de älskar elände och dystra bilder och det fick dem. Torra humorn gick hem den med. 

Livet går inte alltid att styra dit man vill. Det gäller att försöka göra det bästa av stunden och ta nya tag nästa dag. Hoppas på en härlig arbetsvecka till er alla!

 


Inga kommentarer: