6 december 2010

Sossemor har skrivit två enkla frågor till kommunfullmäktigemötet nästa måndag och lämnat dem till kommunen, allt enligt mina tidigare löften. Det dök upp fem extra ärenden idag på kommunstyrelsens arbetsutskott. Ni vet sedan tidigare vad jag tycker om att få ärenden mer eller mindre på bordet utan möjlighet att förankra dessa med medlemmarna eller hinna bilda en egen uppfattning om dessa. Not good! Jag och alla andra med motsvarande uppdrag har två alternativ att välja emellan: antingen man sätter sig in i ärenden eller inte. Kommunalrådet Örjan Lid (M) kallar vissa ärenden för rutinärenden som t.ex. ägardirektiv för Roslagsvatten. Jaaa, man ger nog inte ägardirektiv till något bolag på löpande band och dessutom kunde han inte svara på min fråga HUR har ägardirektivet förändrats jämförelse med det nuvarande. Rutin och rutin. Intresse och ansvar? Ska inte ägaren (kommunen) veta vad bolagen får för uppdrag?
Trots tidigare löften från kommunalrådet om att kalla en representant från Rolagsvatten som skulle kunna gå igenom ärendet med räntefria lånet till dem och svara på frågor idag, blev det liksom inte så. Ingen representant kom och frågorna är obesvarade men ca. 80 miljoner ska kommunen låna räntefritt till Roslagsvatten. Hur bostadsbyggandet och återbetalningen av lånet hänger ihop är en ytterst intressant fråga. Det krävs att ett antal bostäder byggs och i den takten betalar Roslagsvatten pengarna tillbaka. Det intressanta är HUR MYCKET MÅSTE MAN EGENTLIGEN BYGGA att allt går ihop? Och VAR? Jag har nu tid till nästa måndag att lista ut detta plus lite till. Imorgon ska jag dock till teatern och till Skansen med mina elever så imorgon hinner jag nog inte ta reda på någonting.

Inga kommentarer: